"Vad månde blifva af dessa barnen?" <br>En studie av David Björlings pedagogik och dess bakgrund i äldre sångundervisningstraditioner
Juvas Marianne Liljas
Professor Gunnar Ternhag samt professor Cecilia Hultberg.
Professor Sture Brändström, Luleå tekniska universitet
SU – Stockholms universitet
2007-06-08
"Vad månde blifva af dessa barnen?": En studie av David Björlings pedagogik och dess bakgrund i äldre sångundervisningstraditioner
What is to become of these children?": A study of David Björling's way of teaching and the background to it in older traditions of teaching singing
Kungliga musikhögskolan i Stockholm
KMH – Kungl Musikhögskolan i Stockholm
"Vad månde blifva af dessa barnen?": En studie av David Björlings pedagogik och dess bakgrund i äldre sångundervisningstraditioner
David Björling formade under 1900-talets första decennier en barnsångskola medsina söner. Sångundervisningen inleddes vid en sensationellt låg ålder. DavidBjörlings barnsångsutbildning var omstridd och hans metoder ifrågasatta. DavidBjörling själv hävdade att hans undervisningsmetod skulle ge goda resultat ochbetonade samtidigt att sångundervisningen var en del av den musikaliska fostran hanville ge sina barn.
Syftet med avhandlingen är att skildra den sångpedagogik som David Björlingtillämpade på sina söner. Jag frågar mig hur David Björling bedrev sin undervisning,hur den mottogs och vilka vokalpedagogiska och didaktiska traditioner som han hainspirerat David Björlings sångpedagogik.
Framställningen har sin metodologiska utgångspunkt i hermeneutikenstolkningstradition och då främst i Paul Ricoeurs hermeneutiska position.
En viktig fond för härledningen av David Björlings sångpedagogik ärvokalpedagogikens historiska bakgrund där källmaterialet främst baseras påinternationell litteratur. Jag har också stött mig på tidigare forskning inom denvokalpedagogiska disciplinen och på forskning om barns musikaliska lärande.
Mina resultat visar att barnsångskolan utformades i enlighet med den pedagogiskamodell vi idag förstår som Suzukiundervisning. Björling förefaller också hainspirerats av teorier om sångundervisning för barn som lanserades vid förrasekelskiftet. Mot bakgrund av mina analyser förefaller David Björling ha rötter i enäldre italiensk sångundervisningstradition. Resultaten visar på återkommandeöverensstämmelser mellan David Björlings sångpedagogik och Lampertiskolansdidaktiska principer.
What is to become of these children?": A study of David Björling's way of teaching and the background to it in older traditions of teaching singing
The dissertation's title is: ”What is to become of these children?”, a study of David Björling's way of teaching and the background to it in older traditions of teaching singing.
During the first decades of the 1900s, David Björling formed a singing school for children with his sons. Teaching started at a sensationally early age. David Björling's methods were controversial, and were questioned. David Björling himself asserted that his methods of teaching the children were serious and would give good results, and at the same time he emphasised that teaching singing was part of the musical upbringing he wanted to give his children.
The aim of the dissertation is to deduce the methods David Björling applied to his sons. In the study, I investigate how David Björling taught, how it was recieved and which vocal pedagogical and didactic traditions David Björling can have been inspired by in his teaching of singing.
The presentation is based on the tradition of hermeneutical interpretation and first and foremost on Paul Ricoeur's hermeneutics.
The results show that the school was formed in accordance with the pedagogical model we understand today as the Suzuki method. Björling is also found to have been inspired by theories of teaching children singing that were proposed at the beginning of the last century. According to the analysis of the results, David Björling is found to have roots in an older Italian tradition. The results point to recurring similarities between David Björling's methods and the Lamperti school's didactic principles.
Relaterade länkar
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/ifous-hog-cta-puff2-720x495.png)
Företagsekonomi
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/istock-1175447941-720x505.jpg)
Matematikångest
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/06/istock-1278978251-720x480.jpg)