Specialpedagogik i förskolan
Specialpedagogik i förskolan
Välkommen till Skolportens konferens för dig som möter barn i behov av särskilt stöd i förskolan! Under två dagar kan du ta del av den senaste forskningen, få praktiska verktyg och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet.
Superbra arrangerat! Bra mix av föreläsare med mycket intressant att lyssna till. Tack för dessa två fortbildningsdagar!
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör:
- Hur ser och stöttar vi flickor med adhd och autism i förskolan?
- Främja psykisk hälsa i förskolan – förhållningssätt, bemötande och organisation.
- Digitalisering och lärande för barn i behov av stöd – vad visar forskningen?
- När leken inte fungerar – så identifierar vi enskilda barns lekstyrka, behov och förutsättningar.
- Selektivt ätande – kan det röra sig om ARFID?
- Den senaste forskningen om inkludering och stödjande insatser.
- Så stöttar vi flerspråkiga barn, både i den dagliga verksamheten och vid språkstörning/DLD.
- Explosiva och utåtagerande barn – kartläggning och verktyg med hjälp av positivt beteendestöd.
08.00 Registrering med kaffe och smörgås 09.00 Skolporten hälsar välkommen 09.10 Barns lärande och utveckling i en digital värld – vad visar forskningen? Digitalisering i förskolan har debatterats flitigt den senaste tiden och det kan vara svårt att veta hur man ska förhålla sig till detta. Digitala verktyg skulle kunna ha potential att utveckla verksamheten inom förskolan och skolan. Det behövs dock mer forskning på området, särskilt forskning som tar hänsyn till de potentiella nackdelar som digitala medier kan tänkas ha – inte minst för yngre barn i förskoleåldern och barn med särskilda behov. Ta del av en föreläsning som presenterar den senaste forskningen om digitala mediers påverkan på barns utveckling, inlärning och psykiska hälsa, med särskilt fokus på barn i behov av stöd. Föreläsningen diskuterar också de nya rekommendationerna kring barns skärmanvändande som nyligen presenterats. Lisa Thorell är professor i utvecklingspsykologi vid Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Hon har bedrivit forskning kring neuropsykiatriska diagnoser, ofta med fokus på adhd i förskoleåldern, sedan 1997. Lisa har också varit delaktig i att ta fram Skolverkets nya skrivelser om digitalisering i förskolans styrdokument, och hon deltar även i den expertgrupp som har ett rådgivande syfte i Folkhälsomyndighetens arbete kring att ta fram rekommendationer om skärmtid för barn och ungdomar. 10.10 Kaffepaus 10.40 Flerspråkighet i förskolan – språklig stöttning, särskilt stöd och andraspråksperspektiv Förskolan är en viktig arena – och ibland den enda – för flerspråkiga barn att möta och utveckla det svenska språket. Samtidigt visar forskning att det finns barn som på grund av bristande exponering för svenska i förskolan, inte hinner lära sig det i tillräcklig omfattning före skolstart. Språklig stöttning och ett andraspråksperspektiv i såväl vardagliga samtal som planerade aktiviteter är viktigt, och i vissa fall behöver pedagoger även erbjuda särskilt stöd såsom exempelvis TAKK. Ta del av en föreläsning som reder ut begreppen kring syfte, genomförande och utvärdering av både språklig stöttning och särskilt stöd, vilka ofta sammanblandas. Vi får också konkreta råd för att stötta flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan, med särskilt fokus på språkstörning/DLD och specialpedagogens roll. Karolina Larsson är legitimerad logoped och doktorerar i logopedi vid Lunds universitet, inom ramen för sin anställning som språk-, läs- och skrivutvecklare i Halmstad kommun. Hennes forskning fokuserar på förskolors språkmiljöer och hur de bidrar till barns språkutveckling, med särskilt fokus på flerspråkighet. Karolina har lång erfarenhet av att arbeta med kompetensutveckling, handledning och olika utvecklingsprojekt i förskola och skola, och har skrivit böckerna Att få barnets språk att växa (2016), Språklig förebild i förskolan (2019) samt är medförfattare till Svenska som andraspråk i praktiken (2024). 12.00 Gemensam lunch 13.00 En förskola för alla barn och varje barn – om inkludering i teori och praktik Förskolans inkluderingsuppdrag finns med i styrdokumenten genom uttryck som alla barn och varje barn, och är något som alla förskolor ska arbeta efter. Att omsätta teorier om inkludering i praktiken kan däremot många gånger vara en utmaning. Vad kännetecknar en välfungerande inkluderande förskola, där alla barn känner tillhörighet i gemenskapen, lär sig nya kunskaper och där olikheter ses som en tillgång? Ta del av en föreläsning som presenterar den senaste forskningen om inkludering och stödjande insatser i förskolan, och som visar vad som faktiskt fungerar. Johanna Lundqvist är specialpedagog samt lektor i specialpedagogik vid Mälardalens och Linköpings universitet. Hon har genomfört flera nya studier om inkluderande undervisning och stödjande insatser i förskolan. Två av dessa – Ways to implement preschool inclusion och Putting preschool inclusion into practice – ligger till grund för föreläsningen. Johanna har även skrivit boken Tidiga insatser och barns utbildningsvägar: inkludering och specialpedagogik (2018). 14.00 Fikapaus 14.30 När leken inte fungerar I förskolan har alla barn rätt att leka – både att delta i social lek och att själv få initiera lek. Att uppleva lekandets egenvärden har en stark koppling till psykisk hälsa och utgör även grunden för inkludering i praktiken. Lek och ett fungerande samspel kan stundtals vara svårt för alla barn, men i varje grupp finns det barn med mer varaktiga utmaningar. Hur kan vi stötta i de situationer där leken helt uteblir, avbryts, kraschar eller går i stå? Ta del av en föreläsning som djupdyker i lekens grundförutsättningar utifrån specialpedagogens roll, och som, utifrån individuella förutsättningar med hjälp av dynamiska kartläggningar, ger konkreta råd och verktyg för hur vi tillsammans får leken att fungera – för alla barn. Margareta Öhman är leg. psykolog och familjeterapeut med många års erfarenhet av konsultation, handledning och fortbildning. Hon har över fyrtio års erfarenhet av att arbeta med lekstöd i förskolan och beskrivs ofta som ”Nordens främsta lekexpert”. Margareta är även författare till ett flertal böcker om lek, bland annat Låt leken främja språket (2022) och När leken inte fungerar (2023). 15.30 Avslutning dag 1 09.00 Explosiva barn och positivt beteendestöd i förskolan Positivt beteendestöd (PBS) är ett forskningsbaserat förhållningssätt baserat på inlärnings- och utvecklingspsykologi som syftar till att främja utveckling, lärande och livskvalitet samt förebygga och minska olika typer av beteendeproblem. PBS-principerna kan i förskolan användas både på gruppnivå för att skapa en god inlärnings- och omsorgsmiljö, och åtgärdande för enskilda barn med psykisk ohälsa och beteendeproblematik. I föreläsningen ges en översiktlig presentation av PBS-modellen och dess teoretiska grund. Huvudfokus ligger på hur pedagoger och specialpedagoger i förskolan kan förebygga, hantera och minska explosiva och problemskapande beteenden, samtidigt som barnet ges möjlighet att utveckla färdigheter som ökar möjligheten till delaktighet och lärande. Peter Karlsson är förskollärare, leg. psykolog och specialist i pedagogisk psykologi. Han har lång erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomar med utmanande beteenden, både inom förskola och skola. Idag arbetar Peter i det egna företaget Besiva med handledning, utbildning samt organisations- och implementeringsstöd. Han har skrivit ett flertal böcker om tillämpad beteendeanalys och positivt beteendestöd, nu senast Positivt beteendestöd i förskolan – för lärande, lek och livskvalitet (2023) tillsammans med Eva Thormann. Eva Thormann är leg. psykolog och verksam som förskolepsykolog i Nacka där hon arbetar med att introducera och sprida positivt beteendestöd på individ-, grupp och organisationsnivå. Hon har lång erfarenhet av att, i samarbete med barn, familjer och personal, arbeta för att minska problemskapande beteenden och främja psykisk hälsa och lärande. Tillsammans med Peter Karlsson har hon skrivit boken Positivt beteendestöd i förskolan – för lärande, lek och livskvalitet (2023). 10.15 Kaffe och smörgås 10.45 Vad vet vi om ARFID för barn i förskoleåldern? Många barn har perioder av att vara petiga med maten. För de flesta går det över efter 6-årsåldern, men för några barn är det mer varaktigt och mat förknippas med en stark motvilja, vilket kan ta sig uttryck exempelvis i konsistenser, specifika färger eller rädsla för kvävning. En relativt ny diagnos är ARFID (avoidant restrictive food intake disorder). ARFID kännetecknas av ett kraftigt begränsat matintag som leder till att tillväxten hämmas, vilket kan få betydande långsiktiga konsekvenser för barnet. Det är inte ovanligt att diagnosen förekommer samtidigt som autism och adhd. Föreläsningen beskriver den forskning som finns om ARFID för barn i förskoleåldern, och ger praktiska råd kring vad förskolan kan göra för att uppmärksamma och stötta dessa barn. Lisa Dinkler är biträdande lektor i psykiatrisk epidemiologi vid Centre for Eating Disorders Innovation (CEDI) vid Karolinska Institutet. Hennes forskning fokuserar på ARFID där hon med hjälp av epidemiologiska och genomiska studier försöker förstå orsakerna bakom diagnosen, samt dess följder och förlopp. 12.00 Gemensam lunch 13.00 Hur ser och stöttar vi flickor med adhd och autism i förskolan? Nästan allt vi vet om utmaningar med att leva med adhd och autism baseras på forskning om pojkar. Men flickorna finns, och de kämpar ofta på i tystnad. Många förblir odiagnosticerade vilket kan föra med sig en högre risk för bland annat ångest, depression och ätstörningar senare i livet. Hur kan vi uppmärksamma dessa flickor redan i förskoleålder, och vad vet vi idag om eventuell ärftlighet och hjärnans utveckling hos barn med adhd och autism? Föreläsningen utgår från den senaste forskningen om adhd och autism, och ger en fördjupad förståelse för könsspecifika symptom. Du får också handfasta verktyg för att se och stötta flickor med adhd och autism i förskolemiljön. Lotta Borg Skoglund är överläkare och docent i psykiatri vid Uppsala universitet där hon forskar om flickor och kvinnor med adhd och autism. Hon har många års erfarenhet av utrednings- och behandlingsarbete. Lotta disputerade 2015 med avhandlingen When ADHD and Substance Use Disorders coexist – Etiology and Pharmacological Treatment, och hon är författare till flera populärvetenskapliga böcker. Hennes bok Adhd – Från Duktig Flicka till Utbränd Kvinna (2019) är utgiven i Europa, USA och Asien. 14.00 Fikapaus 14.30 Främja psykisk hälsa hos barn i förskolan Förskolan kan utgöra en skyddsfaktor för barn om utbildningen organiseras på ett sätt som främjar deras psykiska hälsa. Hur pedagoger hanterar stress och vilken barnsyn som styr förhållningssätt och bemötande är centralt. Specialpedagogen utgör en nyckelperson i arbetet genom att handleda och stödja pedagogerna, men också genom att bistå ledningen med kompetens om hur vi kan organisera en utbildning som är tillgänglig och hälsofrämjande för alla barn. I föreläsningen ges teoretisk fördjupning kring psykisk hälsa hos barn i förskoleåldern, och information om hur kunskapen kan omsättas i praktiken. Särskilt fokus riktas mot specialpedagogens funktion och roll, liksom mot de utmaningar som kan uppstå. Anna Hellberg Björklund är leg. psykolog och specialist i pedagogisk psykologi. Hon arbetar mot förskolan med handledning, utbildning och skrivande, och har tidigare varit kommunalt anställd som förskolepsykolog. Anna har även arbetat på Rädda Barnen som utbildare i TMO (traumamedveten omsorg) och har skrivit flera böcker, bland annat Främja barns psykiska hälsa i förskolan (2023). 15.30 Konferensen avslutas Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här. Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt. När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se. Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet. Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare! Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren. På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost! Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen. Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen. Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut. Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost. Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka. På konferensen medverkar:
Lisa Dinkler
BITRÄDANDE LEKTOR
Peter Karlsson
FÖRSKOLLÄRARE OCH LEG.PSYKOLOG
Karolina Larsson
LEG. LOGOPED/DOKTORAND
Johanna Lundqvist
LEKTOR
Lotta Borg Skoglund
ÖVERLÄKARE OCH DOCENT
Lisa Thorell
PROFESSOR
Eva Thormann
LEG. PSYKOLOG
Margareta Öhman
LEG. PSYKOLOG
Program, dag 1
Lisa Thorell
PROFESSOR
Karolina Larsson
LEG. LOGOPED/DOKTORAND
Johanna Lundqvist
LEKTOR
Margareta Öhman
LEG. PSYKOLOG
Program, dag 2
Peter Karlsson
FÖRSKOLLÄRARE OCH LEG.PSYKOLOG
Eva Thormann
LEG. PSYKOLOG
Lisa Dinkler
BITRÄDANDE LEKTOR
Lotta Borg Skoglund
ÖVERLÄKARE OCH DOCENT
Anna Hellberg Björklund
LEG. PSYKOLOG
PRAKTISK INFORMATION
Bokningsinfo
- PlatsStockholm
- LokalABF-huset, Sveavägen 41, StockholmHitta hit
- Datum26–27 nov 2024
- Tid09:00–15:30
- Pris (exkl. moms)5 945,00 kr
Prisnivåer
- Ordinarie pris (exkl. moms)Till och med 2024-11-255 945,00 kr
I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.
Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025!
Intervju med föreläsare
Läs Skolportens intervju med Anna Hellberg Björklund, leg. psykolog och specialist i pedagogisk psykologi. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan, där hon kommer att tala om förskolans roll i att främja barns psykiska hälsa.
Skolportens intervju med föreläsaren hittar du här
Frågor om konferensen?