”Väldigt mycket hänger på kvaliteten på svenskundervisningen”
Hallå där, Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete. Du kommer att tala på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet 6-7 februari 2024.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Min föreläsning kommer att handla om undervisningskvalitet i svenskämnet. I Sverige diskuterar vi ofta resultatkvalitet, alltså sådant som elevers kunskapsnivåer, betyg och så vidare eller så pratar vi om systemkvalitet, som handlar om lärarnas utbildning, klasstorlekar eller styrformer. Men vi pratar inte så mycket om undervisningskvalitet trots att det är kvaliteten på undervisningen som väldigt mycket hänger på. Problemet är att vi vet ganska lite om detta.
– Jag kommer att utgå från ett nyligen avslutat forskningsprojekt som jag varit med i om just undervisningens utformning och kvalitet i ett stort antal högstadieklassrum. Jag ska redogöra för vad vi vet om hur svenskundervisningen ser ut och om vilka faktorer som kan kopplas till elevers kunskapsutveckling över tid.
Fanns det något som överraskade dig med forskningsstudiens resultat?
– Det som förvånade mig mest, och som jag kommer att ta upp, var de stora skillnaderna mellan olika klassrum. När vi tittar på olika kvalitetsaspekter, till exempel på den feedback som lärare ger sina elever på deras prestationer eller hur lärare modellerar strategier och tankeprocesser för eleverna, så ser vi att det är väldigt stora skillnader inte bara mellan olika skolor utan även mellan klassrum på en och samma skola, trots att lärarna kan ha planerat undervisningen tillsammans. Vi ser även stora skillnader i resultat, det vill säga hur mycket deras elevers kunskaper utvecklas över ett läsår.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag hoppas att deltagarna ska bli nyfikna på området undervisningskvalitet och vilka aspekter som har betydelse och att de vill ta reda på mer om kvaliteten på undervisningen på sina egna skolor. Jag vill också att de ska börja fundera över hur de kan stötta varandra kollegialt, alltså bygga system på skolan eller i kommunen för långsiktig utveckling av kvaliteten på undervisningen.
Du kan lyssna till Michael Tengberg påSkolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet 6-7 februari 2024.
Konferensen berör bland annat:
- Vad kännetecknar god svenskundervisning? Resultat från aktuell forskningsstudie.
- Digitalisering av nationella prov – Skolverket informerar.
- Kontextualiserad grammatikundervisning för ökad meningsfullhet.
- Twice exceptional – elever med både särskild begåvning och begränsande funktionsnedsättning.
- AI-litteracitet – utmaningar och lösningar i den digitala skolan.
- Plagiera eller referera? Undervisa för bättre källanvändning.
- Skönlitteratur i undervisningen – strategier för högstadiet och gymnasiet.
- Skapa egna undervisningsfilmer för ökat lärande.
Konferenser
Läs merSkolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs merMatematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka din plats härDigitala kurser
Läs merFrämja närvaro i förskolan
NY KURS HOS SKOLPORTEN! Den här kursen med kursledare Malin Gren Landell handlar om hur förskolor systematiskt kan arbeta för att främja barns närvaro, vilket gynnar alla barns utveckling och lika möjligheter. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och ta del av materialet här