Svar på kritiken: ”Forskarnas fel om differentierad undervisning”
Källa: Vi Lärare
I en artikel i Vi Lärare slår tre forskare hål på undervisningsmyter som skadar svensk skola. Nu svarar specialpedagogen Helena Wallberg på deras kritik.
Det här är Skolporten
Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.
Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.
Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.
Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.
Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.
Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande
Juridik
Stockholm
Engelska för högstadiet och gymnasiet
Stockholm
Relaterade artiklar
Don’t make this mistake when it comes to teaching AI literacy
Här hinner lärarna hjälpa eleverna – Tess och Matilda blomstrar
Maria Wiman: Ibland behöver man bara veta hur man startar en lektion
Debatt: Dags att göra upp med skolutvecklingskulten
"Vi ler mot föräldrarna och låtsas att alla barn har det bra i förskolan"
Skolverkets svar på forskarnas trendkritik: ”Håller med”
”Beklagligt att forskarnas tolkning sprids”
Lärare låste skola efter stort slagsmål
Forskarna: ”Mirakelmetoderna klarar inte granskning”
"Riskerna med att blanda äpplen och päron i digitaliseringsdebatten"
Mobbning ökar i skolan – Lärare: Naivt att tro att det inte förekommer
Kritiken: Staden vet inte om elever förts bort under lovet
Relaterat innehåll
Sprakande fantasi när elever med NPF tolkar sagor
Ökat lärande med veckovisa läxförhör i matematik
Senaste magasinen
Läs merSkolporten nr 6/2024
Skolporten nr 5/2024
Skolporten nr 4/2024
Skolporten nr 3/2024
Skolporten nr 2/2024
Nyhetsbrev
Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!
Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.