Skrivsamarbete i högre utbildning: Tre studenters skribentprofiler i kollaborativa skrivargrupper
Studenters bakgrund har betydelse för hur deras skribentprofil gestaltas i de kollaborativa skrivargrupperna. Det visar Gerrit Berends i sin avhandling, där tre studenter med olika bakgrund som skriver laborationsrapporter har följts.
Gerrit Berends
Gunilla Jansson, Docent, Stockholms universitet. Ulla Ekvall, Professor, Stockholms universitet.
Catharina Nyström Höög, Professor, Högskolan Dalarna
Stockholms universitet
2013-04-19
Skrivsamarbete i högre utbildning: Tre studenters skribentprofiler i kollaborativa skrivargrupper
Collaborative Writing in Higher Education: Profiles of Three Student Writers in Collaborative Writing Groups
Institutionen för svenska och flerspråkighet
Skrivsamarbete i högre utbildning: Tre studenters skribentprofiler i kollaborativa skrivargrupper
Detta avhandlingsarbete svarar på flera frågor om kollaborativt skrivande på en högskoleutbildning. Hur kan skrivsamarbete bidra till studenters socialisering in i en skrivpraktik? Hur förhåller sig studenter med olika bakgrund till den pedagogiska praktiken på en utbildningsinstitution? Hur utvecklas studenternas rapporter och vad kommenterar lärarna i dem? I avhandlingen följs tre studenter med olika bakgrund som skriver laborationsrapporter i olika gruppkonstellationer mellan två och fyra terminer. Studien visar att studenternas bakgrund har betydelse för hur deras skribentprofil gestaltas i de kollaborativa skrivargrupperna. Den student som har andraspråksbakgrund efterfrågar ofta stöd, inte minst i språkriktighetsfrågor, och åberopar ofta lärarens röst som argument. Den student som har tidigare erfarenhet av akademiskt skrivande, framstår som en rutinerad skribent, bl.a. genom att hon vågar sig på att avvika från instruktioner och läraranvisningar. Den tredje studenten använder sin erfarenhet av laborationsrapportskrivande inom yrkeslivet i samtalen för att få igenom sina åsikter.
Avhandlingen visar också att studenternas skrivsamarbete fungerar som ett gott redskap när det gäller att söka stöd, ge synpunkter eller testa och befästa genrekunskaper. Studenterna förhandlar om textinterna kriterier men i mindre utsträckning om kopplingen mellan texten och kulturella värden. Dessa resultat diskuteras i relation till den pedagogiska praktiken, dvs. vad som explicitgörs i undervisning och vad lärarna kommenterar.
Collaborative Writing in Higher Education: Profiles of Three Student Writers in Collaborative Writing Groups
The overarching aim of this thesis is to probe more deeply into how collaborative writing can help to socialise students in a writing practice. More specifically, the thesis deals with lab report writing and the relationship of three students with different backgrounds to the educational practices of a university department. The three students differ in language background, previous higher education and vocational experience. The material comprises recordings of student discussions while writing lab reports in a group. The students and their lab report writing in different group constellations has been followed longitudinally for between two to four semesters. In addition the development of the lab reports over time has been studied, as well as teachers’ comments on them. Student acquisition of the genre is linked to internal textual criteria (textual aspects) and to extratextual criteria in the educational context.
In view of the study’s focus on group collaboration a socio-cultural perspective has been adopted as a frame. A model developed by Storch (2002) based on Vygotsky’s role relationships between expert and novice is used to shed light on how the students resolve problems related to the writing task through group discussions.
The results show that the students’ backgrounds play a role in the creation of their profiles in the collaborative writing groups. The student with a second-language background often seeks support, not least where linguistic correctness is concerned, and cites what teachers say as arguments. The student with prior experience of academic writing appears to be a seasoned writer, for instance by daring to deviate from instructions and teachers’ directives. The third student uses his professional experience of writing lab reports in discussions to gain acceptance for his ideas.