Hoppa till sidinnehåll

Elevers inflytande på fritids

Publicerad:2009-01-09
Uppdaterad:2012-04-26
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Artikel 1 2009: Elevers inflytande under fritidshemsverksamheten. Metoder för att få barn att bli mer aktiva och delaktiga i sin tid på fritids

Fritidsverksamheten på Solsidans skola har utvecklats till att omfatta mer elevinflytande och delaktighet från såväl elever som föräldrar. I denna artikel vill jag tydliggöra hur mitt arbetssätt och mina metoder bidragit till utveckling och förbättring av fritidshemsverksamheten på Solsidans skola. Mina intervjuer, gruppsystemet och aktiviteterna har bl.a. bidragit till utveckling av elevernas (årskurs 2) känsla av delaktighet och engagemang gentemot sina fritidshem. Eleverna upplever sin tid på fritids mer meningsfull och fylld av roliga, stimulerande, utvecklande och spännande pedagogiska aktiviteter.

Jarko Tuisku är fritids- och musikpedagog vid Solsidans skola i Nacka.

E-post: jarko.tuisku@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev