Hoppa till sidinnehåll
Arbetsmiljö

Hur kan skolan bli en hållbar arbetsplats?

Publicerad:2023-10-03
Uppdaterad:7 september
Pernilla Rönnlid
Skribent:Pernilla Rönnlid

Hög administrativ arbetsbelastning, stressade lärare, rektorer som riskerar utmattningsdepression – larmrapporterna om en ohållbar arbetsmiljö i skolan är många. Hur kan skolan bli en friskare arbetsplats?

Arbetsmiljön är den vanligaste anledningen till att lärare lämnat yrket i såväl grundskolan och gymnasieskolan som komvux. Det visar Statistikmyndigheten SCB:s rapport Lärare utanför yrket som kom i våras. Andelen som är lärarutbildade och som kan tänka sig att återvända till läraryrket har minskat något jämfört med SCB:s undersökning från år 2016. Minst positiva till att återvända till skolan är kvinnliga grundskollärare, enligt undersökningen.

Arbetsbelastning, stress och förväntningar från vårdnadshavare, samt administrativa uppgifter, är några av orsakerna som lärarna uppger är anledningen till att de har lämnat yrket. Stora elevgrupper och för små möjligheter att styra över arbetssituationen är några andra orsaker.

För att en arbetsplats ska vara hållbar behövs just en balans mellan krav och resurser. Men det är något som ofta saknas i skolan där nya krav inte sällan läggs på en redan pressad organisation. Det såg Tina Forsberg, universitetslektor och docent i arbetsvetenskap vid Högskolan Dalarna, i sin forskning om arbetsmiljön i kommunala verksamheter, bland annat skolan, äldreomsorgen och tekniska verksamheter.

I studien såg Tina Forsberg att om de tekniska verksamheterna inte fick de resurser som krävdes prioriterade man och tog bort en del av kraven i stället för att medarbetarna drabbades av en högre arbetsbelastning.

Men i skolans värld går det inte att på samma sätt säga att verksamheterna ska prioritera, menar Tina Forsberg.

− Hur ska man prioritera i skolan? Vi kan inte ta bort tre barn om vi får mindre budget.

Att människovårdande arbetsområden är kvinnligt färgade och att omsorg och lärande är något som tas för givet och inte behöver diskuteras, det ska bara ”lösas”, har också betydelse, tror Tina Forsberg.

− Det gör att man inte problematiserar resurser som i de tekniska verksamheterna.


Detta är ett utdrag ur temaartikeln om skolans arbetsmiljö i senaste numret av Skolportens magasin. Du som är prenumerant kan läsa hela artikeln ur Skolportens magasin i e-tidningen här

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr*!

*Endast för nya prenumeranter

Prenumerera

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Läs mer om Skolportens magasin!

Allt om forskning och lärande!

2 NR PROVA-PÅ*
99 sek
*endast för nya prenumeranter.
Beställ
HELÅR (6 NR)
590 sek
Beställ
2 ÅR (12 NR)
995 sek
Beställ
STUDENTPRIS (6 NR)
149 sek
Beställ

Senaste magasinen

Information om magasinet

Kundtjänst: prenumeration@preno.se,  08–522 531 2

  • Du kan teckna en prenumeration här: Skolporten.preno.se.

    Du kan även kontakta kundtjänst:
    Mejladress: prenumeration@preno.se
    Telefon: 08–522 531 22
    Öppettider: Måndag-torsdag: 9-17, lunchstängt 12-13
    Fredagar 9-16, lunchstängt 12-13

  • Är du redan prenumerant på Skolportens tryckta forskningsmagasin får du också tillgång till e-tidningen Skolporten. Du får tillgång till hela det digitala arkivet i din smarta telefon, surfplatta och på din dator utan extra kostnad. Ladda ner appen Skolportens magasin i Google Play eller App Store. Har du frågor kring Skolportens e-tidning, problem med att logga in eller saknar ditt kundnummer så kontakta kundtjänst prenumeration@preno.se.

    Gör så här:

    För att läsa digitala Skolporten i din smarta telefon eller surfplatta, ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play.  För att läsa i din dator, klicka här.

    Ange din e-postadress samt ett lösenord på minst 6 tecken. När du skapat ditt konto och loggat in kan du läsa Skolportens magasin både på din dator, i din smarta telefon och på din surfplatta med samma inloggningsuppgifter.

    Om du ombeds fylla i ditt kundnummer hittar du det på din senaste faktura, eller på magasinets baksida, i det övre högra hörnet

    Din mejladress och ditt lösenord som du själv väljer använder du sedan för att komma åt ditt konto.

  • Genom att paketera lösningar anpassade efter era behov hjälper vi er att kommunicera med era målgrupper. Nå lärare och ledare i hela landet genom våra kanaler! Varje nummer av magasinet har olika teman. Kontakta annonsansvarig Fredrik Sjöman, Annonssäljarna, för att få veta mer! Mejladress: gustaf.sodergren@annonssaljarna.se och telefon: 079-334 87 615. 

  • Ja, om din skolhuvudman är medlem i Ifous så har du möjlighet att få Skolportens magasin som en medlemsförmån. Kontakta medlemsansvarig Emma Kreü på Ifous för att få veta mer om dina förmåner!
    Mejladress: emma.kreu@ifous.se. Telefon: 073-513 07 36

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer

Konferenser

Läs mer

Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev