YouTube – musik och kemi
Artikel 2 2008: YouTube – Musik och Kemi. Didaktiskt redskap eller bondfångeri?
Artikeln redogör för en undersökning där elever i kemi vid ett vuxengymnasium tillfrågades om hur användandet av klipp från videoportalen YouTube förändrade deras inställning till kemiämnet, lektionerna eller företeelser som det periodiska systemet eller funktionella grupper. Eleverna tillfrågades även om hur deras lärande förändrats av att lyssna på klippen och de fick möjlighet att ytterligare beskriva hur de påverkats.
Elevsvaren visar att eleverna uppfattat videoklippen positivt. De uttalar sig insiktsfullt om faktorer som gynnar lärande, som entusiasm, variation och att det är roligt. Vissa beskriver musikens positiva effekt på lärande och några menar att deras memorerande underlättas av repetitionen av rytmiska musikstycken. Trots ett begränsat antal enkäter (fjorton) innehöll svaren mycket information som ger underlag för att fortsätta undersökningen.
Syftet med projektet har varit att genomföra en förstudie för att bättre förstå hur elever uppfattar YouTube-klipp i kemiundervisning. I den slutliga diskussionen skisseras hur ett fortsatt projekt skulle kunna läggas upp. Ett sätt att tolka resultaten är genom John Deweys kontinuitetsprincip, men andra forskningsperspektiv erbjuder också möjliga tolkningar.
Agneta Boström är kemididaktisk lektor vid Åsö vuxengymnasium, Stockholms stad. Hon är också civilingenjör i kemi med lång erfarenhet från industri och från administration av forskning och utveckling. I sin avhandling från 2006 beskrev hon hur lärare och elever på gymnasiet gör kemiämnet meningsfyllt genom att använda berättelser som ofta är självupplevda.
E-post: agneta-bostrom@comhem.se