Lärande för hållbar utveckling
Artikel 7 2008: Ekologiska, sociala och ekonomiska studier av torskfisket i Östersjön. Ett konkret exempel för gymnasieskolan på ett lärande för hållbar utveckling.
Gymnasieskolan har svårt att finna former och uppgifter som integrerar ekologiska, sociala och ekonomiska studier och konkretiserar lärandet för hållbar utveckling. Det saknas tips om metodik och praktiska exempel. På Nacka gymnasium använder vi multidisciplinära studier av torskfisket i Östersjön som modell för att ge innehåll, sammanhang och helhetssyn i en viktig framtidsfråga och i denna uppsats beskriver vi hur lärandet för ett hållbart fiske kan utformas. Vi ger också förslag på hur undervisningen i övrigt kan genomföras, i internationell miljö och med aktiv elevsamverkan, så att fler av de kriterier som kännetecknar ett bra lärande för hållbar utveckling uppfylls.
Rolf Eriksson är biologilärare på Nacka gymnasium och aktiv i Baltic Sea Project. Han har bland annat intresserat sig för lärandet för hållbar utveckling och arbetat med denna fråga i regionala miljöer på olika ställen på vår jord.
E-post: rolf.c.eriksson@nacka .se
Susanne Mellvig är biologi, kemi, naturkunskapslärare och arbetslagsledare på Nacka gymnasium. Hon är även kommunal handledare i Nacka och River-koordinator i BSP (Baltic Sea Project).
E-post: susanne.mellvig@nacka.se