Elevers delaktighet i sitt eget lärande
Artikel nummer 11 2008: Elevers delaktighet i sitt eget lärande. Att genom samtal och strukturer skapa förståelse för mål i läroplan och kursplaner
Syftet med artikeln är att beskriva hur samtal, social samvaro, stimuli och struktur bidrog till en medvetenhet hos eleverna om vilka kunskaper de skulle utveckla från läroplan och kursplaner. Detta resulterade i att eleverna till stor del bidrog med mål till sina egna utvecklingsplaner från år 4-6.
Catharina Sahlén arbetar som lärare vid Älta skola, Nacka kommun, och undervisar från årskurs 1-6. Hon kvalitetscertifierar även skolor utifrån Qualis-modellen. Catharina hyser även ett stort intresse för skolutvecklingsfrågor och elevers delaktighet.
E-post: catharina.sahlen@nacka.se
Stockholm
Fritidshem
Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka Åk F–6
4 feb 2025
Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan
NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka Åk F–9