Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Monologen som en resurs i klassrummet

Publicerad:2009-09-09
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

I denna artikel analyseras språkmönster i helklassundervisning i skolans tidigare år med fokus på andraspråkselever. Jag argumenterar i artikeln för monologens betydelse för elevernas språkutveckling samt för att mer kunskap behövs om den språkverklighet som andraspråkseleverna befin-ner sig i, i synnerhet vad gäller helklassinteraktion. Utgångspunkt för analysen tas i Hallidays Systemic Functional Linguistics. Den visade att läraren i detta fall använde sig av tydlighet och ett varierat språk, vilket är positivt för andraspråkseleverna. Eleverna gavs däremot inte utrymme för egen produktion av krävande språk vilket är viktigt för alla elevers språkutveckling, inte minst andraspråkseleverna. Dessutom gynnades elever med förmåga att ta för sig av talutrymmet vilket missgynnar tysta elever.

Författare: Åsa Wedin

Monologen som en resurs i klassrummet

Pedagogisk Forskning i Sverige 2008, årg 13, nr 4

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Bild

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i bild i grundskolan! Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen.
Läs mer och boka
Åk F–9
24–25 sep
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev