Elevers problem med matematiken i slöjden
Slöjdämnet är fullt av matematik. Men elever har stora svårigheter att både förstå och använda den i ämnet. En lösning skulle vara mer ämnesövergripande undervisning i de båda ämnena, menar forskaren Åsa Hjelm.
Redan som nyexaminerad slöjdlärare i mitten av 1980-talet slogs Åsa Hjelm av att eleverna inte förstod hur mycket matematik som ryms inom slöjdämnet. För dem var slöjden något som gjordes med händerna – teorin kunde lämnas därhän. Det här väckte ett intresse som så småningom ledde Åsa Hjelm in på forskarbanan.
I dag, nästan 40 år senare, visar hennes avhandling Elevers matematiska utmaningar i slöjd. Ämnesöverskridande lärandevia handens arbete att elever fortfarande har stora problem med att förstå och använda matematik i slöjden.
− Väldigt många elever förstår helt enkelt inte hur de ska lösa ganska enkla matematiska problem som uppstår när de behöver mäta och räkna ut något. Ofta beror det på att de inte vet eller förstår hur de ska använda linjal eller måttband, exempelvis att mäta med måttband från rätt håll eller att graderingen börjar en bit in på linjalen. Det här innebär att moment som kräver någon form av matematisk uträkning ofta tar väldigt lång tid, ibland flera lektioner, säger Åsa Hjelm.
Avhandlingen bygger på en sju veckor lång observationsstudie i en klass i årskurs 5 i ämnena matematik samt textilslöjd. Elever och lärare har även fört dagbok om exempelvis vad de har gjort på lektionerna, om problem de stött på och hur de löst dem.
Här framkommer att eleverna kommunicerar mycket och tar hjälp av varandra i slöjdämnet. Inte bara verbalt utan med mimik och kroppsspråk, när de reflekterar och löser problem tillsammans.
− Det här är intressant, för eleverna själva har en bild av att de mest arbetar individuellt i slöjden.
En slutsats hon drar av sin forskning är att det finns behov, men också stora förutsättningar, för mer ämnesövergripande undervisning i slöjd och matematik.
− Absolut, många elever lär sig via händerna, och här lämpar sig slöjden väldigt väl. Men jag menar att det skulle gynna alla elever att integrera matematikundervisningen mer i slöjdämnet.
Åsa Hjelm hoppas att resultaten kan komma alla lärare till nytta och framför allt inspirera lärare i matematik och slöjd till mer ämnesövergripande undervisning. Dessutom hoppas hon att resultaten gör att politiker och andra beslutsfattare får upp ögonen för slöjdens berättigande i skolan.
LÄRARPANELENS MOTIVERING:
”I sin avhandling visar Åsa Hjelm hur slöjdens material och redskap, samt elevers samarbeten, skapar förutsättningar för ämnesöverskridande kunskapsinhämtning. Studien utforskar elevers möjligheter och förutsättningar att förstå och använda matematik i slöjdämnet, och kan inspirera andra till att göra detsamma.”
LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV LÄRARPANELENS FAVORIT HÄR
Forskare: Åsa Hjelm
Bakgrund: Har arbetat i grundskola, särskola, Montessoriskola, gymnasieskola och på slöjdlärarutbildningen vid Högskolan för konst och design (HDK-Valand), Göteborgs universitet
Avhandling: Elevers matematiska utmaningar i slöjd. Ämnesöverskridande lärande via handens arbete
Disputerade: 14 april 2023 vid Åbo Akademi
Artikeln är tidigare publicerad i Skolporten nr 4/2023.
Skolportens magasin nr 4/2023 – ute 15 sep 2023
TEMA: Hur kan skolan bli en hållbar arbetsplats?
Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:
2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!
PrenumereraPrenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play eller läs Skolportens e-magasin direkt på webben här!