Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

From teaching to be healthy to learning health

Publicerad:2011-01-25
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

In this article we make a case for a shift in health education practice away from teaching young people to be healthy to an understanding of the ways young people learn health. Initially, we illustrate ways in which health education curricula have developed in Sweden and New Zealand, two countries ostensibly leaning towards a process related health concept in contemporary school curriculum. With a point of departure in socio-cultural learning theory, we then critique the individualistic approach to health education, wich characterizes much health policy today, and instead argue for an approach to health education that takes as its starting point the learning that occurs in the lives of young people. Finally, we outline some implications of this approach for health education research and practice.

Författare: Mikael Quennerstedt, Lisette Burrows och Ninitha Maivorsdotter

From teaching young people to be healthy to learning health

Utbildning & Demokrati 2/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev