Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Arbetet med livskunskap i grundskolan

Publicerad:2011-01-25
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Although without a national curriculum Life Skills Training or Life Competence Education is a new topic, wich has become a rather frequent activity in many Swedish compulsory schools over the past years. What is done and the purposes behind it differ from school to school, but in practice schools often work with specifik manuals or programs that are developed in order to strengthen young peoples’ self-esteem as well as social and emotional development. These activities may be questioned whether they are promising fora for a teachers’s democratic fostering task. Furthermore, there are reasons to scrutinize how this type of activity may influence the teacher profession, ideas of teacher competence and professional development. These issues are addressed in this article through an exploratory case study conducted at a compulsory school where Life Competence Education is a central activity. The issues are further discussed in relation to previous research on teacher role and teacher’s professional development in contemporary society.

Författare: Sara Irisdotter Aldenmyr

Lärarprofessionen och arbetet med livskunskap i grundskolan

Utbildning & Demokrati 2/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev