Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Traditioner i läroboksforskning

Publicerad:2011-03-21
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

History textbooks have been a ubiquitous feature of educational practice in schools systems across the world for many centuries. Textbooks, however, do not stand as neutral entities espousing agreed or accepted “historical truths”. To the contrary, textbooks appear as powerful cultural artefacts because they contain the ideas, values, and knowledge that influential elements in society expect students to know and embrace. As Apple (1993: 46) rightly acknowledges, “Textbooks are…conceived, designed and authored by real people with real interests” and as a result the selection of textbook knowledge is an intensely political activity often leading to tension, controversy and acrimonious debates in the struggle to define “what knowledge is of most worth”.1 Traditionally history education is regarded as the vehicle through which nations seek to disseminate and reinforce narratives that define conceptions of nationhood and national identity. Contained within history textbooks, therefore, are narratives and stories that nations choose to tell about themselves, their people, and their relationships with other nations. As a consequence, to study and interrogate the content of history textbooks and how they are authored, published, and employed is an illuminating and vitally important educational enterprise.

Författare: Stuart Foster

Dominant traditions in international textbook research and revision

Education Inquiry 1/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev