Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Europa i läroböckerna

Publicerad: 2011-03-21
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

This article explores the different meanings of “Europe” in Swedish history textbooks over the course of the 20th century. Utilising the concept of myth, this textbook analysis looks at how the older history of Europe, and Sweden in relation to Europe, had changed by the end of the century. In particular, it examines the way in which Europe as a historically coherent entity is becoming attached to the idea of European economic, cultural and political co-operation in the wake of the Second World War. By using both quantitative and qualitative methods the study reveals that Europe as a concept has altered its meaning over time. Further, the study shows that the amount of text on Europe as an entity altogether increased in Swedish history textbooks in the latter part of the 20th century.

Författare: Henrik Åström Elmersjö

The Meaning and Use of ‘Europe’ in Swedish History textbooks, 1910-2008

Education Inquiry 1/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Delta på plats i Stockholm 2–3 oktober eller via webbkonferensen 13 oktober–3 november! Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
2–3 okt
Digital temaföreläsning

Skolsäkerhet och PDV

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om skolsäkerhet och hantering av pågående dödligt våld, med föreläsare Kim Norman. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
14 apr – 19 jun