Hur stöttar man elever med autism och adhd i idrottsundervisningen?
Hallå där, Alexander Skytte, leg. lärare och författare. Du kommer att tala på Skolportens konferens Specialpedagogik i grundskolan 4-5 maj 2023.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Föreläsningen ska handla om hur det är för barn att leva med adhd och autism och hur det kan vara för dem delta i idrottsundervisningen och om mina egna erfarenheter, både som lärare och elev. Föreläsningen kommer också att handla om vad som kännetecknar adhd och autism och hur det kan synas i skolverksamheten.
– Jag ska dessutom ta upp konkreta lösningar och förhållningssätt som jag hämtat från situationer som har uppstått i min egen undervisning.
Hur ser idrottslärarnas kunskaper ut idag när det gäller att möta och stötta elever med adhd och autism?
– Jag upplever det som att väldigt många idrottslärare idag har en god förståelse på ett teoretiskt plan, men det svåra är att få ihop det hela i en verksamhet där det också finns många elever med andra behov. Tyvärr har det ofta varit så att elever med adhd och autism varit de som fått anpassa sig, menar jag.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag vill förmedla en inblick i hur de här eleverna kan ha det i skolan för att ge deltagarna en bättre förståelse för dem. Jag vill också skapa en brygga mellan teori och praktik som jag tycker ofta saknas. Man kan läsa hur mycket som helst om diagnoser, men det kan vara svårt att ta med sig den teoretiska kunskapen till den egna undervisningen.
Du kan lyssna till Alexander Skytte på Skolportens konferens Specialpedagogik i grundskolan 4-5 maj 2023!
Konferensen berör bland annat:
- Så bemöter du elever som stammar.
- Samundervisning mellan lärare med allmänpedagogisk och specialpedagogisk kompetens – utmaningar och möjligheter.
- Inkludering av elever med NPF – vilken kunskap behöver lärare ha?
- Att bemöta och stötta elever med autism och adhd i idrottsundervisningen.
- Assisterande teknik som komplement eller alternativ till att läsa och skriva.
- Response to intervention – en specialpedagogisk modell för att förebygga lässvårigheter.
- Matematiksvårigheter och läsförmåga – hur hänger de ihop?