Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Kroppen läser och skriver

Publicerad:2011-09-12
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Reading and writing have been investigated from different perspectives. Depending on the perspective adopted, some aspects of the phenomena have become visible, while others have been ignored. One of these seldom highlighted aspects is the lived body, learning to read and write. In this article, I explore the phenomenological aspects of reading and writing. What do we see when we consider our embodied existence? Merleau-Ponty believes that man is an indivisible whole; the mind can neither be understood without the body, nor the body without the mind. What then are the consequences for our understanding of reading and writing when, in addition to aspects of skill, metacognition and learning in practice, account is also taken of the fact that we are lived bodies, situated in time and space? The findings from my doctorial thesis (Nielsen, 2005) serve to illustrate the discussion. Narratives from people with reading and writing difficulties show that the encounters with sign, words and text are a bodily encounter, as well as a mental one, facilitated by means of perception and motor activity. They also show that own time and personal space are important aspects of learning to read and write.

Författare: Cecilia Nielsen

Kroppen läser och skriver? Läsningens och skrivandets kroppslighet i ljuset av Merleau-Pontys kroppsfilosofi

Educare 1/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev