Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Barns delaktighet när digitala bilder används på förskolan

Publicerad:2011-09-16
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

What happens when digital photos are used as tools in kindergarten? What conditions do artefacts as digital photos bring on to children’s participation and democratic education? This article describes processes and analysis from an exploratory study on the conditions for participation in kindergarten. Three varieties of participation with a potential for democratic practices were identified. Furthermore, the article critically discusses a number of “tangles”; identified risks, in terms of didactic considerations for practical work with digital photos in kindergarten.

Författare: Ida Margrethe Knudsen och Elin Eriksen Ødegaard

Fotofloker. Vilkår for barns deltakelse når digitale bilder tas i bruk

Nordisk barnehageforskning vol 4, 2/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev