Hoppa till sidinnehåll
Elevinflytande

Bristande elevinflytande i gymnasieskolan

Publicerad:2012-12-11
John Miller
Skribent:John Miller
Per-Åke Rosvall
Per-Åke Rosvall

Född 1970

Disputerade 2012-11-16
vid Högskolan i Borås

Avhandling

”…det vore bättre om man kunde vara med och bestämma hur det skulle göras…”: En etnografisk studie om elevinflytande i gymnasieskolan

Det är ovanligt att gymnasieelever agerar för inflytande i skolan. Dessutom påverkas inflytandet av social bakgrund, visar Per-Åke Rosvalls studie i en samhällsvetar- och en fordonsklass.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Maktfrågor har hela tiden intresserat mig och det intresset har följt mig genom lärarutbildningen. Att forska om det var en naturlig följd. Inflytande och påverkan handlar mycket om förhandling, och förhandling representerar ett maktförhållande.

Vad handlar avhandlingen om?

– Elevers inflytande över undervisningens innehåll och former och hur innehåll och former förbereder för möjligt inflytande. Jag har gjort klassrumsobservationer i en fordonsklass och en samhällsvetarklass där jag satt med under elevernas första läsår i snitt tre dagar per vecka, fördelat på de två klasserna.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Eleverna hade inte så mycket inflytande och bjöds inte in till det. Man fokuserade mest på framtida inflytande, inte inflytande över undervisningens form och innehåll.

– Det skiljde sig åt mellan de studerade klasserna. Fordonsprogrammets innehåll var förenklat utan fördjupade övningar, vilket inte förbereder eleverna på att argumentera. Nivån på inflytande visade en kraftig relation till elevernas bakgrund eftersom fordonsprogrammet rekryterar elever med arbetarklassbakgrund och samhällsprogrammet elever från medelklassen.

Vad överraskade dig?

– Tidigare forskning om pojkar på yrkesprogram visar att de gör motstånd mot teoretiska studier. Men i mina individuella intervjuer visar dessa elever stort intresse för teoretiska ämnen. Om ska kunna arbeta på bilverkstäder måste man kunna matte, och engelska och tyska för att kunna tillämpa tekniken och arbeta med utländska bilmärken, resonerade de. Det går emot argumenten för den senaste gymnasiereformen.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla, från Jan Björklund och andra skolpolitiker till rektorer, i och med att de sätter förutsättningarna för vilket inflytande elever kan ha. Det är viktigt att rektorer förbereder så att lärare ges förutsättningar för att ge elever inflytande. Lärare har nytta av resultaten genom att fråga sig på vilket sätt man kan inspirera eleverna så de får större inflytande.

Gunilla Nordin

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev