Hoppa till sidinnehåll

Pedagogik, tid och individualisering

Publicerad:2012-01-30
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Education, time, and individualisation. This article makes use of the concept of time as an analytical tool in relation to educational functions. In this way one will be able to perceive that substantial problems arise whenever a spatial concept of time forms the basis for the individualising function of education. To investigate this problem further I turn to Ameri- can pragmatism, first and foremost John Dewey and Richard Rorty, as they have shown us that a spatial concept of time will prevent the individual from becoming individualised and singularised. Thus, Dewey and Rorty introduce another concept of time, one that makes room for individu- alisation, understood as creative expression and redescription of history. Neither of these two solutions are satisfactory, it turns out, as soon as we place them in an ethical framework. The article then turns to Emmanuel Levinas, in order to articulate a concept of time that introduces a notion of education wherein time occurs through actions of responsibility. My argument is thus: Not until education includes such a concept of time as a basis can we make room for the educational function that aims to form responsible and individualised human beings.

Författare: Herner Saeverot

Pedagogik, tid och individualisering

Utbildning & Demokrati, Vol 20, No 2 2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Bild

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i bild i grundskolan! Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen.
Läs mer och boka
Åk F–9
24–25 sep
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev