Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Att utmana eller återskapa traditionen. Sex skolors arbete med elever i relationssvårigheter

Publicerad:2012-11-13
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Being part of a decentralized system Swedish schools have a rather large possibility to shape their own activities. In the present article we analyze the activities of different schools, working with children who are considered to have problems relating to others. Four schools represent a traditional way to work with these children. In contrast, two additional schools present challenges towards this tradition. Specifically, the work of these two latter schools is focused. The analysis is built upon interviews with three persons in each school: the headmaster, one teacher and the special educational needs coordinator (the SENCO). The two groups of schools are compared with regard to a number of themes: organizational solutions, the importance of school leadership, the role of the “small group”, the role of the SENCOs, occupational development, preventive work, and relations. The two groups of schools differ with regard to all these themes. Finally we discuss the implications of the two different approaches.

Författare: Hans Larsson, lecturer in Education, Department of Education, School of Humanities, Education and Social Sciences, Örebro University

Claes Nilholm, professor in Education, Department of Education and Communication, Jönköping University

Att utmana eller återskapa traditionen. Sex skolors arbete med elever i relationssvårigheter (pdf – scrolla ned till sidan 29)

Educare nr 1 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev