Hoppa till sidinnehåll

Spor etter kjønnsdiskurser i barnehagepersonalets praskisfortellinger

Publicerad: 2012-02-09
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Gender discourses provide conditions for production of gender. The empirical basis of this article is stories from practice written by staff in two kindergartens in Norway. Our purpose is to trace how gender discourses manifest in the stories. In the analysis of the texts we have been inspired by Foucault’s theory of discourse, power and control. The main findings of the analysis show that we can trace discourses that emphasize gender as a difference, and gender as complex. We discuss how various gender discourses work together with educational discourses and provide different opportunities for children to participate in different activities in kindergarten.

Författare: Randi Moe och Grete Nordvik

Spor etter kjønnsdiskurser i barnehagepersonalets praskisfortellinger

Nordisk barnehageforskning Vol 5, 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Delta på plats i Stockholm 2–3 oktober eller via webbkonferensen 13 oktober–3 november! Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
2–3 okt
Digital temaföreläsning

Skolsäkerhet och PDV

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om skolsäkerhet och hantering av pågående dödligt våld, med föreläsare Kim Norman. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
14 apr – 19 jun