Hoppa till sidinnehåll

Kontext och mänskliga samspel – Ett sociokulturellt perspektiv på lärande

Publicerad:2012-02-09
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Context and interaction: a sociocultural perspective on learning. The article outlines some features of a sociocultural perspective on learning. A core assumption in this tradition is that people appropriate human experiences and knowledge through interaction with others, and that language plays a central role in such processes. Language and linguistic expressions are not to be conceived as representations of a given outside reality. A basic element of a sociocultural perspective is the idea of semiotic mediation, i. e. the assumption that the world is construed differently in different discourses and social practices. Learning can be construed as a process of appropriating an increasingly differentiated and specified linguistic structuring of the world, while at the same time familiarizing oneself with when and how different discourses and contextualizations are relevant and productive.

Författare: Roger Säljö

Kontext och mänskliga samspel – Ett sociokulturellt perspektiv på lärande

Utbildning & Demokrati Vol 20, No 3 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Bild

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i bild i grundskolan! Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen.
Läs mer och boka
Åk F–9
24–25 sep
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev