Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Globala utvecklingsfrågor handlar om politik

Publicerad:2012-01-31
Uppdaterad:2021-10-26
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Hållbar utveckling är ett synsätt som omfattas av allt fler. Samtidigt har den politiska dimensionen gått förlorad. – I undervisningen behöver de inbyggda politiska motsättningarna göras tydliga, säger Beniamin Knutsson som skrivit avhandlingen Curriculum in the Era of Global Development Historical Legacies and Contemporary Approaches .

Beniamin Knutsson

Född 1974 i Mölndal

Disputerade
2012-01-11

vid Göteborgs universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Curriculum in the Era of Global Development Historical Legacies and Contemporary Approaches

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Forskning är ju en process och mina intressen har förändrats efter hand. Det som började som ett intresse för skolans syn på hållbar utveckling utvecklades mot ett intresse för avpolitiseringen av frågor som rör hållbar utveckling.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en bred avhandling som består av tre delar: en idéhistorisk del som beskriver synen på svenskt bistånd efter andra världskriget och framåt. Den andra delen är en historisk studie om hur undervisningen om de globala utvecklingsfrågorna har förändrats från 60-talet och framåt. Den tredje delen är en intervjustudie där jag pratat med gymnasielärare om hur de undervisar om de här frågorna. Lärare kan till exempel närma sig frågorna utifrån konservativa, liberala eller mer radikala utgångspunkter. Oavsett vilket kan lärarens perspektiv bli ett underlag för att diskutera vad hållbar utveckling innebär.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Det är avpolitisering av begreppet hållbar utveckling. I takt med att perspektivet blivit allt mer allmänt har frågan också blivit allt mindre kontroversiell. De politiska motsättningarna som finns inbyggda i frågor om rör global rättvisa har mattats av och däri ligger problematiken. Ekonomisk hållbarhet, social hållbarhet och ekologisk hållbarhet går inte att diskutera utan att man samtidigt tar upp hur jordens resurser fördelas. I undervisningen behöver läraren peka på och hjälpa eleverna att förstå att det här ytterst är politiska frågor. Det handlar inte om att pådyvla eleverna en ideologi utan att utveckla deras förmåga att identifiera politiska perspektiv.

Vad överraskade dig?

– Jag har blivit mer och mer varse avpolitiseringen av globala utvecklingsfrågor. Samtidigt har jag insett hur viktig politisk bildning är. Livsnerven i demokratin är att förstå att det finns olika ideologiska synsätt.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare och lärarutbildare naturligtvis men även andra forskare, samt myndigheter som jobbar med utvecklingsfrågor som Sida och internationella programkontoret.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev