Hoppa till sidinnehåll
Elevinflytande

Historia som religion

Publicerad:2011-12-12
Uppdaterad:2012-03-22
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Intresset väcktes när jag läste historia. Jag intresserade mig för den didaktiska delen och frågan om varför man ska läsa historia i svenska skolan. Jag tyckte det var mer spännande än till exempel alla detaljer kring slaget vid Lutzen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en studie där jag går igenom historielärarnas årsskrift för att se hur skribenterna har lyft fram argument för varför man ska läsa historia i skolan. Undersökningen sträcker sig från 1942 då årsskriften började publiceras och avslutas 2004 när riksdagen beslutar att historia skall bli ett obligatoriskt ämne för elever på gymnasiet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Resultatet är tvådelat. Den ena delen handlar om historieämnets innehåll. Det domineras av en strävan knyta samman historieundervisningen men det akademiska ämnet. Till exempel rekommenderas lärare på lägre stadier i skolan att läsa avhandlingar för att verkligen lära sig historia. Och de som varit ordförande i föreningen har alltid varit professorer, vilket också kopplar till akademin. En annan föreställning är att det är viktigt att undervisa om antiken, som framställs som en av de viktigaste historiska epokerna och som inte får tappas bort.

– Det andra resultatet är uppfattningen att genom historieämnet fostras en fredsskapande människa. Genom exempel ur det förflutna ska elever till exempel göras immuna mot propaganda. Hur det ska gå till är lite diffust, å ena sidan ska det ske genom ämneskunskaper å andra sidan genom undervisningen.

– Det sista jag lyfter fram är att återkommande argumenteras för att historieämnet räddar världen. Historia förväntas ge en djupare förståelse av tillvaron och meningen med livet. Min utgångspunkt är att historia har blivit en typ av civilreligion. Det har blivit ett skolämne som gör anspråk på att förklara etiska och existentiella frågor och ytterst att det kan rädda världen

Vad överraskade dig?

– Att fredsfostran betonas så starkt. Det var verkligen överraskande.

Vem har nytta av dina resultat?

– Verksamma lärare och lärare inom utbildningsdidaktiska frågor och forskare som genom mitt arbete kan få en idé om hur man kan göra den här typen av forskning.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev