Hoppa till sidinnehåll
Estetiskt lärande

Barnvisor så mycket mer än text

Publicerad:2011-10-20
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Musikinlärning på förskolan handlar i huvudsak om att utveckla språket, inte att synliggöra musiken. Det konstaterar Johanna Still i sin avhandling Musikalisk lärandemiljö planerade musikaktiviteter med småbarn i daghem .

Johanna Still

Född 1964
i Helsingfors

Disputerade
2011-09-23

vid Åbo Akademi

Läs abstract och ladda nerd avhandlingen nedan

Avhandling

Musikalisk lärandemiljö planerade musikaktiviteter med småbarn i daghem

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Musik har alltid varit mitt specialintresse, jag började spela instrument som 6-åring. Jag har själv jobbat som förskolepedagog i tretton år och som utbildare av förskollärare lika länge och ville förkovra mig mer. Det finns inte så mycket forskning om barn och musik.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har valt ut fyra stora områden: barnvisornas melodier, texter, musikens grundelement och instrumentanvändning. Jag ville ta reda på om förskolan använder musiken som medel eller mål, det vill säga om musikaktiviteterna utvecklar andra förmågor, eller om de fokuserar på att barnen ska utveckla sin musikalitet. Jag arrangerade också en musikalisk miljö med olika musikinstrument och studerade vad barnen gör när de får göra vad de vill.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Pedagogernas val, vad de gör. Det visade sig att de i hög grad använder musik som medel för att utveckla språkförståelse och sociala förmågor, men också för att förmedla ett kulturarv. Men de riktar sällan in sig på musiken i sig. De tar detta som en självklar sak. De synliggör inte de musikaliska grundelementen såsom dynamik, klangfärg, rytm och så vidare. Till exempel om något sjungs starkt eller svagt frågar man inte varför. Varför sjunger vi svagt om musen och starkt om elefanten? I stället utgår man från sångtexterna: Vilket djur handlar nästa vers om?. Musikinlärningen blir vuxenstyrd och barnen lär sig återge text och ord i stället för innebörd.

Vad överraskade dig?

– Att förskolepedagogerna verkligen använde musiken så mycket som medel för att utveckla barns språk. De fokuserade främst på textinnehållet.

Vem har nytta av dina resultat?

– Förskolepedagoger, men också lärare i grundskolan eftersom forskningen inte har ett utpräglat fokus på småbarn, utan på att utveckla barns musikalitet. Speciellt avsnittet om musikaliska grundelement. Jag hoppas att den som läser avhandlingen ska få en aha-upplevelse: då kan vi rikta uppmärksamheten mot detta i stället. Pedagoger kan vara rädda för musik, men det är inte svårt. De får stöd i min avhandling, alla kan ta del av den och få behållning av den. Jag har inte briljerat med musikaliska termer.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev