Hoppa till sidinnehåll
Bedömning

Likvärdig skola – en tolkningsfråga

Publicerad:2011-10-03
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Hur enskilda tjänstemän tolkar styrdokumenten påverkar i hög grad elevers möjlighet till likvärdig utbildning. Tjänstemannens pedagogiska grundsyn och villkoren för att genomföra det pedagogiska uppdraget, blir centrala faktorer när elevers mål- och resultatuppfyllelse mäts och värderas. Det är en av slutsatserna i Ulla Gadlers avhandling En skola för alla – gäller det alla?

Ulla Gadler

Född 1948
i Växjö

Disputerade
2011-05-27

vid Linnéuniversitetet

Läs abstract nedan

Avhandling

En skola för alla gäller det alla? Statliga styrdokuments betydelse i skolans verksamhet

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Mitt intresse grundar sig på min mångåriga erfarenhet av skolans verksamhet inom kommunal och statlig nivå och mina funderingar över det i statliga styrdokument formulerade uppdraget att erbjuda likvärdig utbildning till alla elever.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om de avtryck som de statliga styrdokumenten sätter i verksamheten där enskilda elevers mål- och resultatuppfyllelse mäts och värderas. Syftet med avhandlingen har varit att förstå vad som sker med de intentioner som är formulerade och om det finns en skillnad mellan formuleringsarena och realiseringsarena. Fokus ligger på den enskilde tjänstemannen som betydelsebärande länk.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att det finns en skillnad mellan formuleringsarena och realiseringsarena. De statligt formulerade dokumenten anger att skolan ska vara för alla elever utan undantag och att utbildningen ska vara likvärdig varhelst den bedrivs och att elever i behov av särskilt stöd ska ges stöd. Hur genomförandet av de statliga intentionerna i realiteten blir är beroende av vilka tolkningar enskilda tjänstemän på kommunal- och skolnivå gör avseende alla elever, elever i behov av särskilt stöd och vilka insatser som ges. Mellan 1962-1990 fanns det en tydlig styrning från staten med direkt koppling från tjänstemannanivå till enskilda elevers rätt till likvärdig utbildning och kontrollen skedde när åtgärderna genomfördes. I den från år 1991 mål- och resultatstyrda verksamheten sker kontrollen av hur uppdraget tolkas och genomförs i efterhand och för enskilda elever kan skadan då redan vara skedd det vill säga eleven har inte fått tillgång till likvärdig utbildning utifrån sina förutsättningar.

Vad överraskade dig?

– Att den stora variationen av tolkningar av styrdokumentens intentioner och de avtryck som de sätter i verksamheten synliggör den enskilde elevens sårbarhet. Det har avgörande betydelse för eleven hur tjänstemannen på såväl kommunal- som skolnivå tolkar uppdraget och under vilka pedagogiska villkor som verksamheten bedrivs.

Vem har nytta av dina resultat?

– Rimligtvis bör de tjänstemän som i sina anställningar har att arbeta för alla elevers rätt till likvärdig utbildning ha nytta av resultaten.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev