Hoppa till sidinnehåll
Skolreformer

Anita Ferm: ”Elever vet precis hur en duktig lärare ska vara”

Publicerad:2012-09-25
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Att staten inför nya karriärtjänster för lärare ska ses som en tydlig signal: Lärare ska ha högre lön och mer lönespridning.
– Tiden är mogen nu, säger Anita Ferm, som utrett frågan på uppdrag av regeringen.

Omkring 10 000 särskilt yrkesskickliga lärare omfattas av statens satsning på karriärtjänsterna förstelärare och lektor. Satsningen presenterades vid en presskonferens med utbildningsminister Jan Björklund i går. Tanken är att skickliga lärare ska kunna göra karriär inom yrket – utan att lämna undervisningen.
– Det har inte varit möjligt att göra karriär om man inte har lämnat läraryrket och blivit skolledare istället. Det är en nackdel att det inte funnits tydliga karriärvägar för lärare, säger Anita Ferm, tidigare utbildningsdirektör i Stockholms stad.

Långsiktigt ska karriärreformen höja lärarlönerna, göra yrket mer attraktivt och förbättra undervisningen för eleverna. Anita Ferm hoppas att reformen, som beräknas kosta cirka 2,3 miljarder i statsbidrag, ska ses som att staten har identifierat att lärare har låg lön och dålig lönespridning.
– Det är en unik åtgärd. Men det är viktigt att driva på lönespridningen i yrket, för det har inte hänt nästan någonting på 15 år. Många lärare är duktiga, men det spelar ingen roll hur mycket de jobbar för det syns inte på lönen. Alla människor vill ha ett kvitto på att det de gör är bra, säger hon.
Bedömningen är att en förstelärare ska kunna höja sin lön med högst 5 000 kronor per månad och en lektor med högst 10 000 kronor per månad. Såväl Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, som de båda lärarfacken välkomnar förslaget.
– Samtidigt har alla inblandade, såväl fack som arbetsgivare, ett ansvar för att det inte är lönespridning i dag, påpekar Anita Ferm.
Hon har arbetat med att utforma förslaget i drygt ett år. Arbetsgruppen har bland annat besökt fyra kommuner, Lund, Västervik, Härnösand och Lycksele, där de träffat och intervjuat skolchefer, politiker, skolledare, lärare och elever för att få ett underlag.

Responsen på karriärtjänsterna har genomgående varit positiv, berättar Anita Ferm. Hon tycker själv att satsningen på lektorer är viktig, eftersom det har varit svårt för skolorna att ta till sig den forskning som finns.
– Jag tycker att verkligen att det skulle vara ett lyft.
Personer med lägst licentiatexamen i ett ämne eller ämnesdidaktik ska kunna bli lektorer. Hur arbetsgivarna kommer att gå till väga för att bedöma vilka lärare som är särskilt duktiga och kan bli förstelärare finns det ännu inget färdigt recept för. Men Anita Ferm tycker att även elever ska få vara med och tycka till i viss mån:
– Vi har intervjuat många elever och om vi frågade ”Har du någon duktig lärare?” så var de tvärsäkra: ”Ja, jag har tre!”.
– De vet precis vad de vill ha: En lärare ska vara kunnig och visa engagemang, utnyttja tiden väl, ge hjälp åt svaga elever men också åt duktiga elever. Och en lärare får inte ha favoriter.

Karriärreformen ska träda i kraft 1 juli 2013 och vara fullt utbyggd 2016. Internationellt sett finns det flera andra länder som redan infört liknande utvecklingssteg för lärare, bland annat England, Nya Zeeland, Skottland, Australien samt Polen.

Anita Ferm
Anita Ferm har varit med och utrett reformen om karriärtjänster i grundskolan och gymnasiet.

Läs hela rapporten om den nya karriärreformen här. 

Moa Duvarci Engman

 

Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev