Den sofistikerade instruktionen – datorspelens pedagogik
Denna artikel syftar till att utveckla kunskap om datorspelens pedagogik: Hur är den uppbyggd, vilka pedagogiska principer bygger den på och går det att överföra den till skolmiljöer? En alternativ formulering av studiens syfte är att utveckla kunskap om vad det är i datorspelen som får unga att sitta stilla i timmar framför datorn och ägna sig åt datorspel. Finns det en pedagogisk innovation i spelen som i överförd mening skulle kunna få unga att sitta med sin matematikläxa i timmar varje dag – eller sammanlagt 10 000 timmar utöver dem som skolan kräver?
Författare: Tomas Kroksmark
Den sofistikerade instruktionen – datorspelens pedagogik
Didaktisk Tidskrift, Vol 22, No 2, 2012
Stockholm
Fritidshem
Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning
Matematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec