Hoppa till sidinnehåll
Litteracitet

Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet. Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Publicerad:2023-04-17
Uppdaterad:2023-08-30

Viktoria Waagard vill med sin forskning vidga och fördjupar sättet att synliggöra, diskutera och förstå ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet i ett språkligt heterogent klassrum.

Författare

Viktoria Waagard

Handledare

Professor Jenny Wiksten Folkeryd, Uppsala universitet. Charlotte Engblom, Uppsala universitet. Professor Silvia Edling, Högskolan i Gävle

Opponent

Docent Pia Nygård Larsson, Malmö Universitet

Disputerat vid

Uppsala universitet

Disputationsdag

2023-05-05

Titel (se)

Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Abstract in English

This dissertation investigates teaching and learning in social studies, grades 7 to 9, in a linguistically heterogenous classroom. 26 % of the students have a foreign background, the same level as the average in Swedish compulsory school. The aim is to contribute with research that broadens and deepens ways to make visible, discuss and understand disciplinary literacy in social studies.

Theoretical perspectives used are critical-constructive Didaktik, a sociocultural view of literacy and disciplinary literacy and social semiotics, perspectives used to examine two disciplinary literacy areas: how subject words are processed with expansions and how second-order concepts in social science education are expressed in teaching and in student texts. The empirical material consists of 19 observations, 16 student texts and 24 interviews.

In the observed class, the social studies teaching is mainly oral and teacher-led: the teacher processes subject words and content in dialogue with the students. The analyses of how subject words are processed show that expansion-elaboration (e.g. exemplification) is the most common kind of processing subject words in oral teaching, whereas students more often use expansion-extension (e.g. addition) and expansion-enhancement (e.g. specification through time, place, circumstance) to process subject words in their texts.

The second-order concept social science causality (cause-effect) is expressed to the highest degree, in teaching as well as in student texts. The second-order concepts in social science education often appear in simple form at an individual level (locally) but could be a starting point for discussions of more subject-specific and global societal issues.

Students encounter disciplinary literacy in the form of processing subject words and expressing second-order concepts in social science education in an oral context. Everyday language is mainly used, both in teaching and in student texts. The results show that many multilingual as well as monolingual students need teacher support in different forms, to deepen reasoning and to express disciplinary literacy in social studies.

Some words emerge that may help to make visible, discuss and understand disciplinary literacy in social studies: content-building structural elements and activity chains, expansions, second-order concepts of social science and a subject-specific contribution to a Language-Oriented Content Teaching (LOCT).

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev