Back-stage configuring: a textual analysis of formalisation and professional judgement in two systematic reviews
This article sheds light on criticism of the increasing degree offormalisation in collating and synthesising researchfindings in thesystematic review format in education. A textual analysis of twosystematic reviews produced by the Swedish Institute for EducationalResearch unpacks the significance of interaction between formalisationand professional judgement. The article also shows that there is amismatch between the“front-stage”and“back-stage”of the reviewprocess. Interestingly, criticism is aimed at the ideal image of scholarlypractice rather than the actual review process.
Författare: Annika Linell, Ingemar Bohlin och Morten Sager
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/ifous-hog-cta-puff2-720x495.png)
Stockholm
Företagsekonomi
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/istock-1175447941-720x505.jpg)
21 nov
Digital temaföreläsning
Matematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/06/istock-1278978251-720x480.jpg)
11 nov – 16 dec