Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Playfulness and Creativity as Vital Features when School Children Develop Game-based Designs

Publicerad: 2022-10-31
Uppdaterad: 2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

The presence of digital technologies in classroom settings is relentlessly getting stronger and has shown to have powerful playful qualities. In recent years, digital game-based learning (DGBL) has been introduced in schools. In this paper we explore game-based design activities to unfold playful and creative actions and interactions among children. The study is based on two cases, where game design activities were applied in both analogue and digital form. The unit of analysis is game design activities. The research questions posed in this study are: (1) What activities develop when school children design games in two similarly framed workshop cases, where one included analogue material and the other a combination of analogue and digital material?, and (2) How do children interact in a learning environment framed by purely analogue-based material as opposed to a learning environment framed by a combination of analogue and digital material? A thematic analysis identified three themes: exploratory activities; combinational activities; and transformative activities. These themes suggest that the game design workshop sessions including only analogue material facilitated playfulness promoting creative actions in children’s production of different ideational considerations. In a mixed activity combining analogue and digital material, creativity in the form of fluency was represented by the way the children produced their ideas, which opened up for playfulness, e.g. in the form of humour. The analysis showed that a procedural activity design including pre-designed theme framing children’s constructions facilitated an open-ended activity.

Författare: Eva Brooks och Jeanette Sjöberg

Playfulness and Creativity as Vital Features when School Children Develop Game-based Designs

Designs For Learning Volume 14 – Issue 1 – 2022

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

SPECIALERBJUDANDE MED UPP TILL 20% RABATT!⁠ Boka nu och få 20% rabatt på konferensen i Stockholm med rabattkod skolbib20 eller 15% rabatt på webbkonferensen med rabattkod skolbib15. Du anger koden i bokningsfomuläret på hemsidan.⁠ Delta på plats i Stockholm 6–7 maj eller digitalt via webbkonferensen 15 maj–5 juni. Du får också möjligheten att bjuda in din rektor GRATIS på webbkonferensen. Ange rektorns namn och e-postadress i kommentarsfältet vid bokning.⁠
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun