Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Didaktik modelling illustrated by sustainability teaching arrangements in preschool

Publicerad:2022-09-28
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

This paper presents the research behind the formulation of a new didaktik model on waste and material resources in preschool. The research was part of an extensive collaborative R&D programme, involving close to 300 preschool teachers/managers and researchers, to build systematic knowledge on what may characterize teaching in preschool based on scientific grounds and proven experience. The guiding question in this specific study was what it can look like to teach sustainability issues in preschool. The teaching examined in the study was informed by the concept of didaktik as well as by pragmatic theory. Using the methodological approach of abductive analysis, a new didaktik model was designed. This process of generating a new didaktik model is part of didaktik modelling, a focus of the paper.

Författare: Jesper Sjöström

Educare No 5, 2022

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev