Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

The child in the Swedish preschool photograph versus the child in the curriculum – a comparison of contemporary notions

Publicerad:2022-06-20
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Photographs constitute an important visual language in contemporary Swedish preschool, as they are legible to young children themselves. This article aims to examine which notions of the child are represented in preschool photographs, and how these notions correlate to notions of the child expressed in the Swedish preschool curriculum. The analysis uses Fairclough’s critical discourse analyses and the critical concepts of performativity and celebrated subject positions. First, the curriculum’s descriptions of the child and modes of learning in preschool are analysed. Second, photographs from four preschools are thematised, analysed and theorised, with a focus on the performances and subject positions repeatedly displayed. Results show that while the curriculum promotes holistic performances where play and care are interwoven with education, the photographs celebrate performances within teacher-led educational situations and invisibilise care as well as play. The focus on education in the photographs corresponds with international trends regarding the professionalisation and ‘schoolification’ of early childhood education. Crucially, this is connected to gendered meanings linked to care and education, respectively. Författare: Catarina Wahlgren och Kristina Andersson The child in the Swedish preschool photograph versus the child in the curriculum – a comparison of contemporary notions

International Journal of Early Years Education

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026