Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

School and democratic hope: The school as a space for civic literacy

Publicerad:2022-04-26
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

In this article, the central question is how the relationship between democracy and education can be understood in terms of civic literacy. By taking as a point of departure John Dewey’s basic understanding of democracy in terms of communication and experience, which also forms the basis for the pragmatist knowledge concept of transactional realism, this study explores transactional realism in relation to how this concept of knowledge can promote a democratic stance in the teaching of different school subjects. Thus, the focus is on how a democratic stance is an important part in the selection of teaching content and teaching activities in the classroom in a time when democracy is challenged from different angles. The concept of civic literacy is here understood as developing knowledge about the world, learning to act responsibly in the world and realising oneself in the world. Civic literacy is both about knowledge of facts and events and about a classroom discourse opening for responsible and reflective conversations outwards from the subject, towards the social and physical environment.

Författare: Ninni Wahlström

School and democratic hope: The school as a space for civic literacy

European Educational Research Journal
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev