Specialpedagogens roll i förskolan – förskollärares beskrivningar av arbetsfordelning, anspråk och förhandlingar
I denna studie analyseras hur förskollärare beskriver specialpedagogens roll i förskolan. Syftet med studien är således att utveckla kunskap om specialpedagogens roll utifrån förskollärares perspektiv. Resultatet utgår från 15 intervjuer med förskollärare som har haft kontakt med specialpedagoger i arbetet.
Författare: Petra Gäreskog, Gunilla Lindqvist
Nordisk barnehageforskning (NBF) VOL 19 NR 1 (2022)
Stockholm
Modersmål
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i modersmål! Konferensen ger både praktiska verktyg för din undervisning och fördjupning inom viktiga ämnen. Delta på plats i Stockholm den 5 februari eller på webbkonferensen, öppen 12 februari–5 mars.
Läs mer och boka Åk F–9
5 feb 2025
Digital temaföreläsning
Flickor med autism och adhd i skolan
Skolportens digitala tema för dig som vill veta mer om flickor med autism och adhd i skolan! Titta när det passar dig mellan 7 april och 19 maj. Förutom forskningsbaserad information och praktiska verktyg får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor.
Läs mer och boka Åk F–Gy
7 apr – 19 maj 2025