”Syftet är att systematiskt föra vidare engagemang”
Tillsammans. Det är nyckelordet för lärarna på Sjöstadsskolan i Stockholm. Sedan år 2009 har de använt learning study-modellen, ett verktyg för att kollektivt analysera och förbättra undervisningen för att höja elevernas kunskaper och resultat.
– Ofta säger man att elever inte klarar en uppgift, när det egentligen är vi lärare som inte lyckas undervisa så att eleven lär sig, säger Marie Björk.
Marie Björk är specialpedagog på skolan, handledare i learning study och arbetar också med en licentiatavhandling med modellen som forskningsramverk. Hon har sett flera vinster med att använda den på skolan:
– Lärarna har utvecklat en förmåga att tänka, att resonera med sig själva och andra. De analyserar sin undervisning och de har fått ett gemensamt språk för det.
En learning study går till så att flera lärare går ihop om att utveckla en lektion på ett svårt område, det vill säga där de ser att eleverna inte får ut vad lärarna vill att de ska få ut av undervisningen. De utgår från en lärandeteori och planerar en lektion i ämnet. En av dem utför lektionen, minst en av de övriga sitter med och tar anteckningar om vad som sker och hur eleverna tar till sig lektionen. Lektionen filmas också så att hela gruppen efteråt kan se och diskutera vad som gick fram till eleverna och inte.
Sedan gör de små förändringar i upplägget, håller lektionen i nästa klass, och utvärderar igen. Då får man en fördjupad uppfattning om hur lektionen fungerar. Lärarna får en större förståelse för vad som blev möjligt för eleverna att lära, och vad de behöver ändra, berättar Marie Björk.
EFTER TREDJE VERSIONEN av lektionen har lärarna lärt sig ännu mer om vad som är centralt för elevernas lärprocess. För att det ska bli kunskap som går att ta vidare i lärarnas praktik är det viktigt att utgå från en didaktisk teori som förklarar relationen mellan elevens lärande och hur undervisningen går till, menar hon.
Lärarna märker vilken undervisning som fungerar, men de testar också eleverna i ämnet före och efter varje genomförd lektion. Och eleverna får ut mer än man kan tro av detta:
– När de ser hur vi arbetar för att förbättra undervisningen blir den viktig även för dem.
Grunden för allt är förstås en skolledning som är engagerad i att utveckla undervisningen. Tisdagskonferensen på Sjöstadsskolan är viktig, berättar Marie Björk. Tre av fyra tisdagar har Sjöstadsskolan ämneslärarmöte på en och en halv timme, där lärarna diskuterar undervisningsproblem: vad har elever på vår skola svårt med och hur ändrar vi undervisningen för att avhjälpa det?
En annan viktig grundbult för undervisningsutvecklingen är kvällskonferensen en gång i månaden. Då presenteras till exempel de projekt som gjorts.
– Så att alla känner sig delaktiga. Syftet är att systematiskt föra vidare engagemang för att titta på sin egen verksamhet och hur vi kan förbättra den. Det är viktigt för att ge andra idéer de vill pröva.
LÄRARE ÄR GLADA när de får jobba med sitt huvuduppdrag, det vill säga undervisning, och gå på djupet tillsammans, säger Marie Björk. Learning study-projekten har bidragit till en kultur där undervisning är en gemensam angelägenhet och utmaning – och ingen lärare sitter längre hemma på kammaren och brottas med lektionsarbetet på egen hand:
– Det finns ett fokus på att vrida och vända på problemen tillsammans.
MARIE BJÖRKS TIPS:
- Diskutera med dina ämneskollegor vad eleverna verkar ha svårt för att lära sig.
- Välj ut ett område som går att undervisa på under en lektion, till exempel att jämföra och använda decimaltal.
- Se till att ha skolledningens stöd för att kunna prata om ert systematiska utvecklingsarbete varje vecka.
Skolportens magasin – nytt nr ute nu!
Tema: UNDERVISNING
Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:
2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!
Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play