Hoppa till sidinnehåll

Abstraction and authority in textbooks: The textual paths towards specialized language

Publicerad:2006-09-28
Uppdaterad:2012-05-03

I takt med att samhället blir mer specialiserat blir texten det också, säger forskaren Agnes Edling. Centralt för de specialiserade texterna är en ökad grad av abstraktion, och det är något som eleverna måste kunna hantera då det är grundläggande för vad de lär sig i skolan. Men steget dit är inte alltid så lätt.

Författare

Agnes Edling

Handledare

Caroline Liberg samt Åke Viberg

Opponent

Professor Jan Anward, Institutionen för Språk och Kultur, Linköping

Disputerat vid

Hej världen!

Disputationsdag

2006-09-29

Titel (se)

Abstraktion och auktoritet i textböcker

Titel (eng)

Abstraction and authority in textbooks: The textual paths towards specialized language

Institution

Institutionen för lingvistik och filologi

Abstraktion och auktoritet i textböcker

Under några timmars skoldag läser elever texter som är mycket olika med avseende på abstraktion. Abstraktion är ett centralt drag hos specialiserade språk och övergången från vardagligt till specialiserat språk är bland de viktigaste saker som formell utbildning kan erbjuda elever. I avhandlingen är denna övergång i fokus.

I studien introduceras en ny tredelad klassifikation av abstraktion med nivåerna, specifikt, generaliserat och abstrakt. Undersökningar baserade på denna klassifikation visar att texter från olika skolämnen uppvisar olika abstraktionsmönster. De narrativa texterna från svenskämnet hade den lägsta graden av abstraktion, texterna från de samhällsorienterande ämnena en medelnivå och texterna från de naturorienterande ämnena hade den högsta graden av generalitet och abstraktion. Resultaten visar också att graden av abstraktion ökar i senare skolår.

Ett nytt sätt att analysera växlingar mellan olika abstraktionsnivåer presenteras också i avhandlingen. Ett intressant resultat var att texterna med en medelgrad av abstraktion, de från samhällsorienterande ämnen, var de texter som hade den största variationen av skiften. Skiftenas funktion kan varierar med avseende på kulturella domäner. I de narrativa texterna från svenskämnet tillhör skiftena oftast en vardaglig domän medan skiftena i texterna från de naturorienterande ämnena i regel tillhörde en specialiserad domän. I de samhällsorienterande texterna fanns det drag av både en vardaglig och en specialiserad domän.

Ett andra syfte med avhandlingen var att utveckla förståelsen av förhållandet mellan författare och läsare i texterna. Resultaten från undersökningen av modalitet i de svenska lärobokstexterna bekräftar tidigare resultat från engelska och spanska lärobokstexter. I jämförelse med andra texttyper så presenteras kunskap på ett auktoritärt och i lägre grad modaliserat sätt i lärobokstexter.

Abstraktion beskrivs ibland som ett drag som hindrar elever från att närma sig texter. Vissa forskare föreslår till och med att man ska begränsa drag från ett specialiserat språkande i lärobokstexter för att underlätta elevers textförståelse. Men i ett samhälle där specialiserad kunskap är nödvändig är tillträdet till specialiserade texter också viktigt. Ur ett demokratiskt perspektiv är det viktigt att barn och ungdomar får möjlighet att möta och lära sig möta specialiserade texter i skolan. I analysen av texterna har hänsyn tagits till relationen mellan texterna, de kontexter där de använts och elevernas läsande av texterna.

Abstraction and authority in textbooks: The textual paths towards specialized language

During a few hours of a school day, a student might read textbook texts which are highly diversified in terms of abstraction. Abstraction is a central feature of specialized language and the transition from everyday language to specialized language is one of the most important things formal education can offer students. That transition is the focus of this thesis.

This study introduces a new three-graded classification of abstraction including the levels of specificity, generalization and abstraction, based on a discussion of the concept of abstraction. The investigations performed, based on this classification, show that texts from different subject areas display distinct patterns of abstraction. The Swedish literary texts had the lowest degree of abstraction, the social science texts had an intermediate degree and the natural science texts were the most generalized and abstract. The results also show that the degree of abstraction in the textbook texts increases in later grade levels.

The thesis presents a new way of analyzing shifts between levels of abstraction and their functions. Interestingly, the texts with a medium degree of abstraction, the social science texts, are the ones with the greatest variety in shifts. The functions of the shifts differ with respect to cultural domains. The shifts in the Swedish literary texts in general belong to the everyday domain while the shifts in the natural science texts belong to a specialized domain. The shifts in the social science texts had features of both domains.

A secondary aim of the thesis is to develop the understanding of the relationship between author and reader in the texts. The results from my investigation of modality in the Swedish textbook texts confirm the earlier findings from English and Spanish textbooks. In comparison to other text types, textbook texts present knowledge in a more authoritative and less modalized way.

From time to time, abstraction is described as a feature that hinders students accessing texts. Some researchers even suggest a removal of features of specialized language in textbook texts, in order to increase students understanding. However, in a society where specialized knowledge is necessary, the access to specialized texts is important. A democratic view of education and school mandates that children and adolescents have the opportunity to encounter and learn to encounter specialized language in school. In analyzing the texts special attention is paid to the relationship between the texts, the contexts of use and the student readers.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev