Hoppa till sidinnehåll

The university – a learning organization? An illuminative review based on system theory.

Publicerad:2006-09-18
Uppdaterad:2012-02-25
Författare

Ingela Strandli Portfelt

Handledare

Professor Mats Ekholm, Filosofie Doktor Ulf Blossing

Opponent

Professor Per-Erik Ellström, Linköpings universitet

Disputerat vid

KaU – Karlstads universitet

Disputationsdag

2006-09-01

Titel (se)

Universitetet – en lärande organisation? En belysande undersökning baserad på system teori.

Titel (eng)

The university – a learning organization? An illuminative review based on system theory.

Institution

Estetiskt-filosofiska fakulteten

Forskningsmiljö

KaU – Karlstads universitet

Universitetet – en lärande organisation? En belysande undersökning baserad på system teori.

Det har på senare tid höjts röster inom forskningsfältet att universiteten bör bli lärande organisationer för att på så sätt överleva och bli konkurrenskraftiga i en alltmer komplex omvärld. Mot denna bakgrund har två forskningssyften formulerats. Det första syftet handlar om på vilket/vilka sätt organisationskaraktäristiken i ett universitet motsvarar karaktäristiken i en teoretisk modell av en lärande organisation. Det andra syftet handlar om på vilket sätt ett universitets organisationskaraktäristik interagerar med varandra, för att på så sätt utröna om de stödjer eller förhindrar organisatoriskt lärande. Det valda universitetet, Karlstad universitet, har haft en uttryckt vision att bli en lärande organisation.

En integrerad teoretisk modell av en lärande organisation skapades. Karlstad universitet delades in i sex olika subsystem (visions-, grupperings-, kommunikations-, norm-, sanktions- samt utvärderingssystemet) och metodtriangulering har tillämpas, baserat på intervjuer, dokument och en enkät. Dataanalys har fokuserats på identifiering av universitetets organisationskaraktäristik, vilken har relaterats och jämförts med dem i den teoretiska modellen. Därutöver har såväl en explorativ faktoranalys som en system teoretisk analys tillämpats.

Resultaten visar att fyra subsystem (kommunikation-, norm-, sanktion- och utvärderingssystemet) av sex motsvarar inte karaktäristiken i den teoretiska modellen av den lärande organisationen. Ett subsystem (visionssystemet) visade sig både motsvara och inte motsvara kraven i den teoretiska modellen, medan ett subsystem (grupperingssystemet) motsvarade karaktäristiken i den teoretiska modellen. Mot denna bakgrund har slutsatsen dragits att universitetets inre liv inte motsvarar karaktäristiken i den teoretiska modellen av en lärande organisation.

Resultaten av den första systemteoretiska analysen baserades på resultaten av faktoranalysen och visade att det finns förstärkande kopplingar mellan två grupper av subsystem, och att normsystemet är det enda subsystem som har sådana kopplingar till alla andra subsystem. Resultaten av den andra systemteoretiska analysen visade att fem av sex subsystem interagrar genom förstärkande feedback loopar, vilka tillsammans förhindrar universitetets förmåga att fungera som en lärande organisation. Ett subsystem (grupperingssystemet) visade sig ha en balanserande koppling till de andra fem subsystemen. Subsystemets balanserande effekt på de andra subsystemen dämpas emellertid av styrkan i den förstärkande feedback loop som finns mellan dem. Resultaten av den tredje systemteoretiska analysen visade att alla subsystem har en organisationskaraktäristik gemensam, vilket inte motsvarar kraven i den teoretiska modellen. Detta indikerar att alla subsystem har en förstärkande koppling till varandra och att de tillsammans bidrar till att balansera universitetets förmåga att motsvara karaktäristiken i den teoretiska modellen av den lärande organisationen. Medan den första och tredje analysen indikerar att normsystemet kan ha störst potential att inverka på de andra delsystemen, och därmed hela organisationen, visade den andra analysen att grupperingssystemet kan ha sådant potential. Därför har slutsatsen dragits att såväl norm- som grupperingssystemet kan utgöra viktiga utgångspunkter för att förbättra universitetets förutsättningar att fungera i enlighet med en lärande organisation.

The university – a learning organization? An illuminative review based on system theory.

There are voices in the research field suggesting that universities should become learning organisations in order to survive and become competitive in a complex environment. Two research aims have been raised. The first was concerned with in what way the organisational qualities of a university match the characteristics of a theoretical model of a learning organisation. The second was regarding in what way the organisational characteristics interact with one another in order to find out whether they support or hinder organisational learning. The selected case, Karlstad University, had an explicit vision to become a learning organisation.

An integrated theoretical model of a learning organisation was created, based on different perspectives. The university was divided into six subsystems (vision, grouping, communication, norm, sanctions and evaluation system) and method triangulation has been applied, based on interviews, documents and a survey. Data analysis has been focused on the identification of organisational characteristics of the case, in relation to the theoretical model. Furthermore, explorative factor analysis as well as system theory analyses has been applied.

The results show that out of six subsystems, four (communication, norm, sanctions and evaluation system) do not meet the characteristics in the theoretical model of a learning organisation. One subsystem (vision system) turned out to meet, as well as not to meet, the requirements in the theoretical model, while one – the grouping system – matches the requirements. The conclusion has been drawn that the universitys inner life is not in harmony with the characteristics of the theoretical model of a learning organisation.

The results of the first system theory analysis was based on the results of the factor analysis and showed that there are reinforcing links within two groups of subsystems, and that the norm system is the only subsystem that has such links to all the other subsystems. The results of the second system theory analysis show that five out of six subsystems interact by reinforcing feedback loop, which hinder the university’s ability to function as a learning organization. One subsystem turned out to have a balancing link to the other five subsystems. However, the subsystems balancing effect on the other subsystems is mitigated by the strength of the reinforcing feedback loop between them. The results of the third system theoretic analysis revealed that all subsystems have one organisational characteristic, which do not meet the requirements in the theoretical model, in common. This result indicates that all subsystems have a reinforcing link to one another and together they balances the universitys´ ability to meet the requirements in the theoretical model. While the first and third analysis indicated that the norm system may have the greatest potential to influence the other subsystems and thereby the entire organisation, the second analysis indicated that the grouping system may have such potential. Therefore, the norm as well as grouping system has been concluded to be important points of leverage in order to improve the university’s pre-requisites to function as a learning organisation.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev