Hoppa till sidinnehåll

Lärande mellan policy och praktik. Kontextuella villkor för skolans reformarbete

Publicerad:2006-09-07
Uppdaterad:2012-05-03

Stora förändringar har präglat utbildningspolitiken de senaste decennierna; förändringar som har berört alla skolformer inom det svenska skolväsendet. I avhandling behandlar Jan Håkansson frågan om skolreformers betydelse för skolans utveckling och då särskilt villkoren för lärarnas och rektorernas fördjupade reflektion och lärande.

Författare

Jan Håkansson

Handledare

Professor Christer Fritzell samt fil.dr. Lena Fritzén.

Opponent

Professor Glenn Hultman, Linköpings universitet

Disputationsdag

2006-09-22

Titel (se)

Lärande mellan policy och praktik. Kontextuella villkor för skolans reformarbete

Titel (eng)

Learning between policy and practice. Contextual conditions for reform activity in schools

Institution

Institutionen för pedagogik

Lärande mellan policy och praktik. Kontextuella villkor för skolans reformarbete

Stora förändringar har präglat de senaste decenniernas utbildningspolitik, förändringar som har berört alla skolformer inom det svenska skolväsendet. I denna avhandling behandlas frågan om lärares kompetensutveckling, införandet av projektarbetet i gymnasieskolan samt kvalitetsredovisning inom skolväsendet. Med avsikten att problematisera och fördjupa diskussionen om skolreformers betydelse för skolans utveckling, fokuseras i avhandlingen villkoren för praktikers fördjupade reflektion och deliberativa lärande vid olika utvecklingsinsatser. Det övergripande syftet är att bidra till fördjupad förståelse av förhållandet mellan policy och praktik med avseende på det lärande bland skolpersonal som konstitueras i policy och i de praktiska kontexter som studeras. Avsikten är att presentera en analys angående dels lärandeaspekterna i de explicita utvecklingsinsatser som formuleras i policydokument och dels det lärande som mer implicit kan knytas till personalens aktiviteter i anslutning till policys genomförande. De tre reformprocesserna har studerats utifrån breda och samhällsteoretiska perspektiv på utbildningspolitik och lärande, men också inspirerats av en kritisk aktionsforskningsansats. Diskursiva och dialektiska perspektiv på policy, praktik och lärande är betydelsefulla för genomförandet av det empiriska arbetet, men också för analysen av det empiriska materialet. Studien har visat på mångtydiga och motsägelsefulla relationer mellan policy, praktik och lärande. När det gäller kompetensutvecklingsprojekten för lärarna i delstudie A framkommer att policys öppna karaktär samspelar med skapande lärandeaspekter i såväl policy som praktik. Ifråga om införandet av projektarbetet i gymnasieskolan visar delstudie B att policys oklara och implicita karaktär kan relateras till bevarande lärandeaspekter i den officiella diskursen, men i det praktiska genomförandet de skapande. Policy i delstudie C om kvalitetsredovisning inom skolväsendet kan betecknas som sluten med en orientering mot i huvudsak bevarande lärandeaspekter, medan det i det lokala utvärderings- och kvalitetsarbetet finns möjligheter att orientera sig mot skapande lärandeaspekter. Sammantaget visar sig dessa reformprocesser inrymmas i vad som betecknas som hybrida integrationsmönster vilka svarar mot såväl kommunikativa som målrationella perspektiv. Inom ramen för ett deliberativt perspektiv på skolans styrning finns mot bakgrund av avhandlingens resultat en potential för utvidgad delaktighet med hjälp av utvidgade kommunikationsmöjligheter, vilket är väsentligt att beakta i framtida reformarbete.

Learning between policy and practice. Contextual conditions for reform activity in schools

Considerable changes have characterised the past decades education policy. These changes apply to all types of schools within the Swedish education system. This thesis treats issues of professional teacher development, the introduction of project work in upper secondary school as well as quality audits in the school system. While intending to problematise and intensify discussions on the school reforms significance for school development, the thesis focuses on the conditions for practitioners in-depth reflection and deliberative learning in relation to various development measures in school. The overall purpose is to contribute to a deeper understanding of the relation between policy and practice with respect to school staff s learning processes, which is constituted in policy and practical contexts examined here. One intention here is to present an analysis of the learning aspects in the explicit development measures formulated in policy documents. Another intention is to analyse learning, which is rather implicitly attached to the implementation of policy. The three reform processes have been studied in a broad socio-theoretical perspective on policy and learning. Yet, inspiration was also provided by a critical action research approach. Discursive and dialectic perspectives on policy, practice and learning are significant for carrying out the empirical studies, but also for the analysis of the empirical material. The study depicts myriad and controversial relations between policy, practice and learning. With respect to professional teacher development projects in partial study A, one outcome is that the policy s transparent character interplays with creative learning aspects both in policy and practice. Regarding the introduction of project work in upper secondary education, partial study B establishes that the unclear and implicit policy character can be related to preserving learning aspects in the official discourse, yet, it can be creative when applied in practice. The policy on quality audits in the school system as examined in partial study C can be referred to as uncommunicative with an orientation towards preserving learning aspects, while there is possibilities within local evaluation and quality audits for an orientation towards creative learning aspects. On the whole, these reform processes are part of what can be identified as hybrid integration patterns in line with communicative perspectives and perspectives on set objectives. The results in this thesis illustrate a potential for improved participation aided by extended possibilities for communication within the framework of a deliberative perspective on governing schools. It is of great significance to pay attention to this in future reforms.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev