Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Förskollärare osäkra på hur musik kan användas

Publicerad:2021-05-06
Uppdaterad:2021-05-05
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Leda & lära nummer 5/2021: Musikens plats i undervisningen på förskola. Om förskollärares praktiska och teoretiska erfarenheter kring musik

My Nilsson och Oskar Nilsson.

Förskollärare är osäkra på hur musik kan användas i förskolans undervisning. Det visar förskollärarna My Nilsson och Oskar Nilsson som skrivit en utvecklingsartikel och utvecklat ett musiklyft för förskollärare.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vi har alltid varit intresserade av forskning och genom vårt deltagande i Ifous-programmet Flerstämmig undervisning i förskolan fick vi möjlighet undersöka skriva en artikel.

Vad handlar artikeln om?

– Om hur förskollärares uppfattning av musik som en del i förskolans undervisning. Artikeln bygger på intervjuer med sex förskollärare vid sex olika avdelningar för yngre barn. Fokus är hur förskollärarna använder musiken i undervisning, hur de ser på sig själva som den undervisande pedagogen i musik och om de använder musiken som ett medel för att uppnå andra saker eller som ett mål i sig.

Vilka resultat har ni sett?

– Framför allt att det finns en stor osäkerhet bland förskollärare om hur och till vad musik kan användas i förskolan. Många vittnar om att de saknar grundkunskap om musik. Det absolut vanligaste musikinslaget i förskolan är sångstunder. Våra resultat visar att musik främst används som ett medel för att förstärka undervisning i andra ämnen som naturkunskap eller matematik. Eller för att skapa trygghet, musik som barnen väl känner igen används ofta vid exempelvis inskolning. Mer sällan ses och nyttjas musiken som ett mål i sig. Vår slutsats är att förskollärare behöver stärka sina kunskaper om hur musik kan användas i förskolans undervisning som just ett mål.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vårt deltagande i Ifous utvecklingsprogram har medfört att vi stärkt oss i vår yrkesroll, inte minst genom att vi har fått ett tydligare gemensamt professionellt yrkesspråk.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Förskolan har utvecklat ett slags Musiklyft för förskollärare. Konkret innebär det att pedagoger från förskolan bjuds in till en workshop om hur musik kan användas i förskolans undervisning. Vi ska också föreläsa för våra kollegor här på förskolan om vår artikel.

My Nilsson är förskollärare i Staffanstorps kommun
Oskar Nilsson är förskollärare i Staffanstorps kommun

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov

Rättssäker betygssättning

Förbättra din förmåga att sätta likvärdiga och rättssäkra betyg genom en handfast kurs som leds av betygsexperterna Per Måhl och Bo Sundblad. Tillgång till kursen i 6 månader och kursintyg ingår! KAMPANJPRIS: 599 kr t.o.m. 15 augusti.
Mer info
Åk 4–Vux
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev