Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Svenska som andraspråk motverkar inkludering

Publicerad:2011-06-17
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Lärarna i svenska som andraspråk har svårt att motivera sin undervisning med att denutvecklar språket. Istället hävdar de att undervisningen behövs bland annat för atteleverna behöver lugn och ro.
– Det leder till att barnen betraktas som annorlunda av skolpersonal och klasskamrater,säger Lena Fridlund som skrivit avhandlingen ”Interkulturell undervisning ett pedagogisktdilemma. Talet om undervisning i svenska som andraspråk och i förberedelseklasser”.

Lena Fridlund

Född 1953
i Rottneros

Disputerade
2011-06-03

vid Göteborgs universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Interkulturell undervisning – ett pedagogiskt dilemma Talet om undervisning i svenska som andraspråk och i förberedelseklasser

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är både specialpedagog och lärare i svenska som andraspråk. I svenskasom andra språk betonas betydelsen av att det är ett eget ämne. Men ispecialpedagogik är det tvärtom, där betonas inkludering. För mig innebar detatt jag inte visste vilket ben jag skulle stå på.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur grundskolan hanterar uppdraget att vara en skola för alla meden inkluderande intention samtidigt som vissa elever undervisas i ett egetsvenskämne och i förberedelseklasser. Jag har följt undervisningen i svenskasom andraspråk och jag har gått igenom forskning och myndighetstexter inomområdet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Dels att både forskare och myndigheter är överens om att svenska somandraspråk ska vara ett eget ämne. Vilket skiljer Sverige från de flesta andraländer. I internationell forskning kritiseras åtskild undervisning och iställetförespråkas inkludering och att all undervisning bör kännetecknas av ettinterkulturellt perspektiv. Ett annat resultat är ett de som arbetar medundervisning i svenska som andraspråk, har svårt att motivera sitt ämne ispråkutvecklande termer. Istället hänvisas till att eleverna behöver lugn och ro,att de kommer från en annan kulturell bakgrund och behöver fostran och att debehöver enklare undervisning. Detta orsakas av att det finns två svenskämnen,vars kursplaner är nästintill identiska.

Vad överraskade dig?

– Att lärare och rektorer la så ofantligt mycket energi på att följa kursplan, läroplanoch förordningstexter.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare. De kan känna att de inte är den felande länken i hur skolan andrefierar dehär barnen. I min avhandling framgår det tydligt att det orsakas av att lärare ochrektorer försöker utföra det som föreskrivs.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev