Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Meningsskapande samtal. En studie om barns meningsskapande med fokus på processer och innehåll relaterat till förskolans praktik

Publicerad:2021-03-29
Uppdaterad:2021-09-02

Barns meningsskapande i förskolan är en komplex process där individuella, sociala och kulturella dimensioner samverkar. Det visar Ann-Charlott Wank i sin avhandling.

Författare

Ann-Charlott Wank

Handledare

Professor Pia Williams, Göteborgs universitet Susanne Klaar, Högskolan i Borås Ann-Katrin Svensson, Högskolan i Borås

Opponent

Professor Liv Gjems, Universitetet i Sørøst-Norge

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2021-03-26

Titel (se)

Meningsskapande samtal. En studie om barns meningsskapande med fokus på processer och innehåll relaterat till förskolans praktik

Institution

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Abstract in English

This thesis aims to contribute to the knowledge of children’s meaning-making by focusing on processes and content in preschool practice. Meaning-making is understood as a situated process that emerges in the mutual interplay of a child’s previous and current experiences and the preschool practice in which the child participates and acts. Content describes what children create meaning about. The study is theoretically grounded in a sociocultural understanding of human development and learning. The methodological approach is based on John Dewey’s non-dualistic pragmatism concerning how meaning is constructed and shared between people who participate in a social practice. The research adopts Dewey’s concept of transaction to study children’s meaning-making as reciprocal, coordinated encounters with their environment. The analysis relies on 20 hours of video observations from two preschool departments in Sweden, which concentrated on communicative interactions between children and preschool teachers in which the participants together focused on a common conversation content and coordinated their verbal actions to develop or deepen the content. The results are interpreted with practical epistemological analysis (PEA), epistemological move analysis (EMA) and Dewey’s concepts of habit and custom. The results show that children’s meaning-making is a multidimensional process in which a child’s individual experiences and knowledge interact with situated scaffolding processes and customs in preschool. Teacher competence is a significant determinant of good conditions for meaning-making communication. When children create meaning in preschool, cognitive linguistic content is in the foreground, often intertwined with socialisation and care. The results suggest that focusing only on the social and cultural environment or on the content offered cannot provide an adequate understanding of children’s learning and meaning-making in preschool; it is also crucial to consider the individual dimension of the child, knowledge of the child’s previous experiences and how these factors interact with the child’s experiences in preschool.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev