"Clownarbete ger öppenhet för lek"
Kan en clown göra skillnad i klassrummet?I avhandlingen ”Karneval i klassrum – Kunskap på hjul. En studie av elevers möten med clown analyserade med narrativ metod och poetisk etnografi” har Birgitta Silfver undersökt vilken betydelse mötet med clowner kan få för elever i grundskolan.
Född 1950
i Stockholm
Disputerade
2011-04-15
vid Åbo Akademi, Vasa
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
Karneval i klassrum – Kunskap på hjul. En studie av elevers möten med clown analyserade med narrativ metod och poetisk etnografi.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Det bottnar i min egen fascination och upptäckt av clownen. Clownen är en hoppfull gestalt, den ramlar men reser sig alltid tack vare sin humor. Jag började fundera över vad arbete och lek med clowngestalten kunde tillföra mina elever.
Vad handlar avhandlingen om?
– Avhandlingen handlar om den betydelse arbetet med clown kan få för elever i grundskolan. Jag har videofilmat och intervjuat elever och lärare. Redovisning sker i form av narrativ metod och poetisk etnografi. Genom en litteraturstudie av den historiska clownen och genom att intervjua verksamma clowner har jag funnit ett antal meningsskapande funktioner som utgör klangbotten för vad konsten, här clownen, kan erbjuda eleverna. Det är ett konstdidaktiskt arbetet sett ur både lärarperspektiv och elevperspektiv.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Arbetet visade sig vara en konstform som gör reflektion djup och personlig och väcker frågor om identitet. Genom arbetet med clown stiger existentiella frågor fram. En god och vänlig atmosfär i klassrummet skapas. Clownarbete ger öppenhet för lek, skapande och fantasi.
Vad överraskade dig?
– Att alla de meningsskapande funktioner som jag hittat hos den historiska clownen återfanns i arbete i klassrummet. Att högstadieelever så totalt kunde ge sig hän i leken. Det var en lek på stort allvar. Att den japanska haikudiktningen visade sig vara ett så gott språk för att fånga transformationen som skedde i elevernas clowngestalter.
Vem har nytta av dina resultat?
– Lärare som vill jobba med estetiska lärprocesser, konstdidaktiker, alla som är kämpar för ett utvidgat kunskapsbegrepp i skolan.