Kemistudenters föreställningar om entalpi och relaterade begrepp
Kemistudenter får problem när man introducerar nya kemiska begrepp i utbildningen som påminnerom redan tillämpade begrepp. Konsekvenserna blir att de tillämpar teorier som inte är anpassade tillden problemställning de svarar på. Det konstaterar Tor Nilsson i sin avhandling Kemistudentersföreställningar om entalpi och relaterade begrepp .
Född 1980
i Eskilstuna
Disputerade
2011-03-25
vid Mälardalens högskola
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
Kemistudenters föreställningar om entalpi och relaterade begrepp
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag sökte till ett forskningsprojekt om kemisk termodynamik. Jag är kemilärare i grunden så det äringen slump att inriktningen blev just kemididaktik.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om högskolestudenters, specifikt kemistudenters, föreställningar av några av de grundläggandebegreppen som finns inom termodynamiken.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag har identifierat flera olika problemområden där studenter har föreställningar omämnesinnehållet som inte riktigt överstämmer med hur vi undervisar på den grundläggande nivåninom högre utbildning. Det uppstår problem i och med den förenkling vi gör när vi introducerar nyakemiska begrepp som påminner om redan tillämpade begrepp.Studenterna lär sig att uttrycka det centrala men när de kommer till en frågeställning där de skasvara i enlighet med begreppen så blir det problem och de motsäger ofta sig själva. De reducerarner alla faktorer som påverkar till en faktor, så länge som det som reagerar är samma sak. Det blirväldigt förenklat i förhållande till hur vi undervisar.
Vad överraskade dig?
– Jag trodde att entalpiförändring, som är ett grundläggande begrepp inom kemisk termodynamik,skulle vara betydligt enklare. Men jag insåg att det inte är så enkelt som det framställs. Det kännssom att vi gör det lite svårare för studenterna att förstå kemiska reaktioner genom att inkluderaentalpi och dess förändring. Studenterna kan förklara med hjälp av andra begrepp och de fårproblem om vi bara slänger in ett nytt begrepp.
Vem har nytta av dina resultat?
– Framför allt lärare som undervisar i kemi på gymnasiet och inom högre utbildning samt lärarutbildare.