Hoppa till sidinnehåll
Estetiskt lärande

Populärmusik ur ett genusperspektiv

Publicerad:2011-03-24
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Uppmaningar om att unga tjejer ska ta plats lägger ett tungt ansvar på individen. Det menarCecilia Björck som i sin avhandling Claiming space: discourses on gender, popular music, andsocial change har undersökt utmaningar med att öka antalet tjejer inom populärmusik.

Cecilia Björck

Född 1970
i Göteborg

Disputerade
2011-02-25

vid Göteborgs universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Claiming space: Discourses on gender, popular music and social change (Att ta plats: diskurser om genus, populärmusik och social förändring)

Varför blev du intresserad av ämnet?

Utifrån mina egna erfarenheter som tonårstjej och senare som musiklärare har jag märktatt olika sammanhang för musikaliskt lärande är starkt genusmärkta, både i skolan och iandra lärandemiljöer. Frågor om genus och populärkultur är just nu föremål för intensivasamhällsdebatter, men har inte undersökts inom musikpedagogisk forskning i någon störreutsträckning.

Vad handlar avhandlingen om?

Den handlar om hur personal och deltagare i fyra svenska musikprojekt diskuterarutmaningarna med att öka antalet tjejer i populärmusik, framför allt som instrumentalister.Med andra ord, det handlar om hur man kan förstå frågor om genus, populärmusik ochsocial förändring. Avhandlingen granskar olika aspekter av talet om att ta plats och hurdet kan förstås i relation till mer övergripande strömningar i samhället.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Jag fann fyra teman, varav tre beskriver att ta plats som något som sker utåt, en strävanefter att synas och höras. Det handlar om att ta plats med ljud (med ljudnivå och olikasound), ta plats med kroppen (med eller utan instrument, inte minst på scen), samt att taplats i ett territorium (att hävda sin kunskap och etablera sig som kompetent). Det fjärdetemat, att ta plats i ett eget rum, beskriver istället ett sätt att ta plats inåt genom att fåskärma av sig, slippa synas och höras och fördjupa sig i sitt musikaliska lärande.

Vad överraskade dig?

Att synlighet framstår som tvetydigt för den som är underrepresenterad på ett område. Attlyfta fram tjejer inom populärmusik kan fungera positivt och stärkande, men kan ocksåförstärka bilden av tjejer som undantag. Etiketter som tjejband och tjejtrummis markerardetta ytterligare. Tjejer som ska ta plats riskerar också att bli objekt, inte bara i meningensexobjekt men i andra bemärkelser, till exempel att ses som symboler för det moderna,jämställda samhället. Det blir stort fokus på normbrytandet och mindre fokus på musiken.

Vem har nytta av dina resultat?

Alla som jobbar med populärmusik och lärande: i skolan, på fritidsgårdar, i studieförbund.Även den som skriver om populärmusik, till exempel journalister, kan användaavhandlingen för att reflektera över hur språket formar förståelser av området genus ochpopulärmusik. Slutligen kan avhandlingen användas som utgångspunkt för diskussioner omgenus och samhällsförändring på ett mer övergripande plan.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev