Hoppa till sidinnehåll
Genus

Sämre skoldemokrati med många killar

Publicerad:2011-03-15
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Elevers demokratierfarenhet i skolan försämras med en hög andel män. Det konstaterar Johanna Jormfeldt i sin avhandling Skoldemokratins fördolda jämställdhetsproblem: Eleverfarenheter i en könssegregerad gymnasieskola .

Johanna Jormfeldt

Född 1967
i Halmstad

Disputerade
2011-02-18

vid Linnéuniversitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Skoldemokratins fördolda jämställdhetsproblem: Eleverfarenheter i en könssegregerad gymnasieskola

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är gymnasielärare i botten och har läst statsvetenskap med didaktisk inriktning. Jag ärintresserad av demokrati som begrepp och genusperspektivet kändes naturligt på grund av de ökadeskillnaderna i skolan mellan manliga och kvinnliga elever.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har undersökt skillnader mellan manliga och kvinnliga gymnasielevers skoldemokratiskaerfarenheter. Gymnasiet är väldigt könssegregerat när man ser på programstrukturen och det finnsmånga klasser som är enkönade. Det pratas ofta om mansdominerade yrkesprogram med elever somfaller illa ut i utvärderingar. Jag var intresserad av att undersöka vad det är som är dåligt, om det ärsjälva mansdominansen eller om det är innehållet i programmen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att ju högre andel män desto sämre är den upplevda demokratierfarenheten. Oavsett vilketprogram det gäller så kunde jag se att demokratierfarenheten försämras med en hög andelmän. Men en effekt som går åt ett annat håll är att program med traditionellt manlig inriktning,som teknik, natur, och yrkesprogram som fordon, bygg och el, har en positiv effekt påskoldemokratierfarenheter. Statistiskt har jag kunnat visa att mansrepresentation har en negativeffekt, men att program med manligt kodat innehåll har en positiv effekt – de tar ut varandra.
– Jag kan tänka mig att mansrepresentationens negativa effekt har att göra med en manligantipluggkultur som det ibland talas om. Och när det gäller varför traditionellt manliga områden harbättre förutsättningar för skoldemokrati kan det bero på att manliga verksamheter värderas högre änkvinnliga.

Vad överraskade dig?

– Att program med traditionellt manlig inriktning har ett mer gynnsamt läge när det gällerdemokratierfarenheter, speciellt i de yrkesförberedande programmen, det förvånade migjättemycket.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag tror att den kan vara till nytta för lärare och skolforskare, men även genusforskare.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov

Rättssäker betygssättning

Förbättra din förmåga att sätta likvärdiga och rättssäkra betyg genom en handfast kurs som leds av betygsexperterna Per Måhl och Bo Sundblad. Tillgång till kursen i 6 månader och kursintyg ingår! KAMPANJPRIS: 599 kr t.o.m. 15 augusti.
Mer info
Åk 4–Vux
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev