Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Krav på mätbarhet ger ytlig kunskap

Publicerad:2011-02-25
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Den ensidiga fokuseringen på effektivitet och mål i skolan medför att kunskap underordnasett nyttotänkande. Det slår Mikael Segolsson fast i avhandlingen ”Lärandets hermeneutik:Tolkningens och dialogens betydelse för lärandet med bildningstanken som utgångspunkt.”Mikael Segolsson förordar istället en kunskapssyn definierad som förståelse och klokskapsom är en del i ens person.

Mikael Segolsson

Född 1968
i Stockholm

Disputerade
2011-02-18

vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Lärandets hermeneutik – tolkningens och dialogens betydelse för lärandet med bildningstanken som utgångspunkt.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Bakgrunden är att när jag började arbeta på lärarutbildningen saknade jag en kritisk diskussion omskolsystemet och de begrepp vi rör oss med inom skolan.

Vad handlar avhandlingen om?

– I grund och botten handlar den om synen på skolan. Vilken typ av kunskap och vilkenkunskapssyn ska skolan förmedla? Det är en filosofisk avhandling med en rent teoretisk grund. Jagdriver en filosofisk tes om bildande utbildning. Med det vill jag bidra till en kritisk diskussion omsynen på kunskap i utbildningssystemet. Jag fokuserar på lärandebegreppet och riktar skarp kritikmot effektivitetstanken och den ensidiga inriktningen på mål och resultat. Jag menar att den synenhar medfört att kunskapens giltighet ofta avgörs genom frågor om vad den tjänar till, om den ärmätbar eller om den är ekonomiskt effektiv. Idag värderas kunskap om var vi hittar kunskap högreän kunskap vi bär med oss.Som kontrast till det har jag valt tolkningens och dialogens betydelse för lärandet medbildningstanken som grund. Jag försöker visa ett annat sätt att definiera kunskap än det urvattnadelärandebegrepp som vi rör oss med idag och som kan betyda allt och inget. Den kunskapsattitydjag förordar definierar kunskap som genuin förståelse som formar oss som personer. Kunskaphandlar med andra ord inte enbart om att veta något, utan det är lika mycket ett sätt att vara. Dettainnebär att såväl kunskap som lärande i skolpraktiken bör utgå från bildningstanken som grund. Inteytlighet, effektivitet och mätbarhet

Vilka är de viktigaste resultaten?

– I en teoretisk avhandling är helheten resultatet. Ett resultat är att undersökningen är ett bidrag tillen kritisk diskussion om kunskap och lärande. Ett annat är att jag visar på hur tolkning och dialogkan förstås och användas för ett lärande med bildningstanken som grund.

Vad överraskade dig?

– Det är nog den stora uppbackning jag har fått. Det är så många som sagt att detta är viktiga frågorför skolan idag

Vem har nytta av dina resultat?

Alla som arbetar med någon form av utbildning. Den nytta avhandlingen gör är att denlägger en grund för kritisk reflektion av utbildningssystemet och dess grundläggandepedagogiska begrepp kunskap och lärande.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev