Skolportens favorit: Nyckeln till elevernas motivation
Elever som jämför sig med sig själva lyckas bättre än elever som försöker överglänsa sina klasskamrater.
– Lärare bör skapa lärmiljöer som uppmuntrar personliga framsteg, säger Anders Hofverberg, som forskat om elevers motivation och hur den påverkas av klassrumsklimatet.
Hur hittar man nyckeln till elevers drivkrafter? Det är en fråga som de flesta lärare tampas med och Anders Hofverberg konstaterar krasst att det inte finns några enkla knep.
– Motivation är oerhört komplext och något jag ofta funderade över när jag arbetade som lärare. Jag minns särskilt en elev som tappade intresset för sitt favoritämne bara för att ”alla andra” tyckte det var tråkigt. Vad hände där?
Anders Hofverberg har sökt svaret på den frågan genom att undersöka två vanliga typer av lärandemål: Strävan efter personlig utveckling (mastery goals) respektive strävan efter att prestera i förhållande till andra (performance goals).
Avhandlingen handlar mer specifikt om hur de två typerna av mål samspelar med elevens egen syn på kunskap och lärande, samt med de mål som eleven uppfattar att läraren stödjer och som präglar klassrumsklimatet. Till grund ligger enkäter och resultat på ett kemiprov från både svenska och tyska elever från årskurs 5 upp till andra klass i gymnasiet.
Forskningsresultaten visar att elever som styrs av mastery goals och jämför sig med sig själva både har högre provresultat och känner en högre grad av självbestämmande än elever som styrs av performance goals och försöker överträffa sina klasskamrater. Om läraren månar om en klassrumsmiljö som stödjer elevers personliga utveckling presterar elever som styrs av detta ännu bättre och känner sig ännu mer självständiga.
– Intressant är att den här lärmiljön inte missgynnar elever som motiveras av att jämföra sig med andra. En slutsats är därför att lärare har mycket att vinna genom att uppmuntra eleverna att jämföra sig med sig själva och försöka att skapa en så kallad ”mastery-struktur” i klassrummet.
Jämförelsen mellan länderna visar att tyska elever skiljer på att ”vara bättre än andra” och ”undvika att vara sämre än andra”. Svenska elever jämför mer generellt. I Tyskland råder en starkare tävlingskultur, vilket i sin tur kan påverka lärandekulturer, menar Anders Hofverberg.
Han hoppas att resultaten kan öka kunskapen om hur elevers motivation och personliga mål samspelar med klassrumsmiljön. Samtidigt understryker Anders Hofverberg att det fortfarande återstår många frågor för att lösa motivationens gåta:
– Det behövs mer praktiknära forskning i samarbete med lärare för att kunna skapa realistiska rekommendationer om hur elevers motivation kan stödjas i praktiken. Men jag hoppas att mina resultat kan stötta och vägleda lärare att skapa klassrumsmiljöer som framhåller personliga framsteg.
Foto Erik Abel
LÄRARPANELENS MOTIVERING:
”Avhandlingen belyser att lärare bör uppmuntra elevers inlärning genom att skapa miljöer i klassrummet där eleverna jämför sig med sig själva och inte med andra elever. Forskningsresultaten visar att elevernas personliga utveckling förstärks i dessa klassrumsmiljöer medan elever som jämför sig med andra elever inte missgynnas.”
LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV SKOLPORTENS FAVORIT HÄR
Namn: Anders Hofverberg
Född: År 1985. Bor i Umeå
Disputerade: 28 augusti 2020 vid Umeå universitet
Bakgrund: Utbildad gymnasielärare i biologi och kemi, har arbetat som gymnasielärare i Borlänge innan han fick en doktorandtjänst vid Umeå universitet
Artikeln är publicerad i Skolporten nr 6/2020 – ute 11 december!
Vill du bli prenumerant? Missa inte prova på-priset:
2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!